ANNONS
Magnus Forsman, systemområdesansvarig för kommunikation på Skandia och Björn Junge, vd på Metaforce.

Så kan du förbättra kundupplevelsen – satsa på digital dialog

Att kommunicera på ett personligt och relevant sätt med miljontals kunder i alla kanaler är en viktig del av kundupplevelsen hos Skandia.

”Att kommunicera med våra kunder på ett personligt och relevant sätt i alla kanaler är affärskritiskt och superviktigt för oss, både som försäkringsbolag och bank”, säger Magnus Forsman, systemområdesansvarig för kommunikation på Skandia.

På Skandia ser de på meddelanden och kundhandlingar som effektiva personliga kundmöten. Utmaningen för dem har varit att få till en sammanhängande och tydlig strategi och väl fungerande processer trots att de har miljontals kunder och mängder av produkter. Dett ska ske utan att tumma på varken säkerhet eller funktion. Det måste vara enkelt. Lösningen på den utmaningen? Automatisering.

Kompetenscenter är basen för automatiseringen

”Att automatisera produktion, distribution och arkivering av dokument och meddelanden kan vara komplext. På Skandia har vi därför valt att skapa ett kompetenscenter för vår skriftliga kommunikation. Kompetenscentret hjälper produktägare, marknad, juridik och IT att samverka genom att samordna och hantera data, typsnitt, design etcetera och optimera våra utkanaler. Sedan 2007 är själva basen för vårt kompetenscenter Metaforce plattform, Interact”, säger Magnus Forsman.

Metaforce

Metaforce är ett svenskt programvaru- och tjänsteföretag grundat 2003. De utvecklar och levererar en integrerad plattform för produktion, distribution och arkivering av alla typer av meddelanden och dokument. Plattformen kan levereras som en molntjänst, på kundens egna servar eller som en komplett BPO-tjänst.

Läs mer här!

Styrkan i Metaforces lösning ligger dels i teknologin, dels i den stora kunskap som Metaforce har inom området. Metaforces objektorienterade utvecklingsmodell gör det möjligt för Skandia att snabbt skapa allt från enkla meddelanden till extremt avancerade kundhandlingar på ett enhetligt och enkelt sätt och distribuera dem både via digitala och postala kanaler.

”Idag är, som vi säger här, alla våra system metaforcerade – det vill säga kopplade till Metaforce. Det gör att nyutveckling och förändring ofta är 90 procent snabbare jämfört med innan vi hade Metaforce”, berättar Magnus Forsman.

På väg att bli standardplattform i Sverige

Närmare hälften av alla Sveriges försäkringsbolag valt Metaforce. Björn Junge, vd på Metaforce menar att de är på väg att bli den svenska försäkringsbranschens standardplattform för skriftlig kommunikation:

”Men vi jobbar även med medlemsorganisationer, banker och myndigheter. I Norge har vi till exempel NAV som kund. NAV hanterar alla pensioner socialförsäkringar, och arbetslöshetsunderstöd och är med sina 19 000 anställda Nordens största myndighet. När kunder som Skandia gör ett verb av ens varumärke och en myndighet som NAV väljer oss som standardplattform för sin skriftliga kommunikation, då tycker jag att man har rätt att känna sig lite stolt.”


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant