Fotograf: Carl Thorborg

Solsidan byggde deras tillväxtraket – nu siktar de på Hollywood

Succéer som Solsidan, Bonusfamiljen, Enkelstöten och Hundraåringen har gett klirr i kassan för Felix Herngren och Pontus Edgrens produktionsbolag FLX. Nu är målet en amerikansk tv-serie.

Bolaget som startades 2006 av reklam- och långfilmsregissören, komikern och skådespelaren Felix Herngren, för att producera reklamfilm gör i dag även tv och långfilm.

Förra året hade koncernens omsättning, där FLX TV som i år placerat sig på Veckans Affärers Superföretagslista står för lejonparten, skjutit i höjden till 142 miljoner kronor med en vinstmarginal på cirka 10 procent.

I år räknar Pontus Edgren, vd och majoritetsägare i FLX tillsammans med Felix Herngren, med en omsättning på 250 miljoner kronor och en ökning med 40–50 procent i tv-bolaget.

Och målet är att slå igenom i USA.

Läs hela intervjun med Pontus Edgren på vår premiumsajt VA Insights:

Prova Veckans Affärer Insights gratis i 30 dagar


Är du redan prenumerant? Läs hela artikeln här!


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant