Fotograf: Carl Thorborg

Solsidan byggde deras tillväxtraket – nu siktar de på Hollywood

Succéer som Solsidan, Bonusfamiljen, Enkelstöten och Hundraåringen har gett klirr i kassan för Felix Herngren och Pontus Edgrens produktionsbolag FLX. Nu är målet en amerikansk tv-serie.

Bolaget som startades 2006 av reklam- och långfilmsregissören, komikern och skådespelaren Felix Herngren, för att producera reklamfilm gör i dag även tv och långfilm.

Förra året hade koncernens omsättning, där FLX TV som i år placerat sig på Veckans Affärers Superföretagslista står för lejonparten, skjutit i höjden till 142 miljoner kronor med en vinstmarginal på cirka 10 procent.

I år räknar Pontus Edgren, vd och majoritetsägare i FLX tillsammans med Felix Herngren, med en omsättning på 250 miljoner kronor och en ökning med 40–50 procent i tv-bolaget.

Och målet är att slå igenom i USA.

Läs hela intervjun med Pontus Edgren på vår premiumsajt VA Insights:

Prova Veckans Affärer Insights gratis i 30 dagar


Är du redan prenumerant? Läs hela artikeln här!


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Därför blir så många inkompetenta män ledare – och så kan det förhindras
  2. Forna världsartisten går mot sitt andra stora genombrott – som vd för familjeföretaget
  3. Blågul totaldominans bland Nordens 10 hetaste aktier att köpa just nu
  4. ”I dag handlar entreprenörsdrömmen om att bygga bättre företag – inte större”
  5. Deppiga inköpschefer sänker börsen – Swedbank åter i fokus
  1. Så gick Supertalangen från idé till att sälja t-shirts med ”Skam”-citat för en kvarts miljon kronor på två veckor
  2. Därför blir så många inkompetenta män ledare – och så kan det förhindras
  3. Då: Kickad från Ericsson – Nu: Han är bäst betalde svenske chefen någonsin
  4. Listan: Börsens allra bästa köp – enligt 988 analyser
  5. Experterna förklarar: Så påverkas börsen av kronraset – och här är aktierna som gynnas mest

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.