Model 3 Fotograf: Tesla/Press

Så mycket kostar Tesla Model 3 i Sverige – och så dyr är den att bygga

De svenska priserna för Tesla Model 3 blev klara under onsdagen. Samtidigt öppnas orderböckerna.

Efter en hel del strul har Tesla fått upp produktionstakten på Model 3, elbilen som ska göra bolaget till en volymtillverkare.

Nu är Tesla redo att börja leverera bilen till kunder i Europa och orderböckerna har öppnats i Sverige, enligt Dagens Nyheter

Tidningen uppger att grundpriserna i Sverige blir 650 200 kronor för en modell med ett stort batteripaket och en räckvidd på drygt 54 mil samt fyrhulsdrift, och 767 200 kronor för en "prestanda"-version.

Även om Tesla öppnar sitt ordersystem i dag, onsdag, så innebär det inte alla köande direkt kan beställa, säger Teslas pressansvariga Maria Lantz till DN.

Istället kommer inbjudan att skickas ut efter den ordning som kunderna har ställt sig i kö.

I USA kostar den billigaste versionen drygt 400 000 kronor, men Tesla har aviserat planerat på en billigare modell.

Men vad kostar då en Tesla Model 3 att tillverka?

I somras plockade en grupp tyska ingenjörer, på uppgift av landets biltillverkare, isär en Tesla Model 3 i syfte att reda på det. 

Resultatet redovisades i den tyska affärstidningen Wirtschaftswoche.

Totalkostnaden uppskattades till motsvarande 251 000 kronor, där materialet stod för drygt 160 000 kronor och arbetskraften och produktionen för omkring 90 000 kronor.

Analysen visade dessutom att Teslas ingenjörer har minskat andelen kobolt, en metall vars pris har stigit på sistone, i battericellerna.

Läs mer: Kongo tredubblar avgiften på metallen alla elbilstillverkare vill åt

Strax efter publiceringen kallade Elon Musk, Teslas grundare och vd, tyskarnas analys för "den bästa hittills", på Twitter.

Men skillnaden mellan försäljningspriset och tillverkningskostnaden är såklart inte ren vinst för Tesla.

För tidningen Quartz har Erik Gordon, professor i företagsekonomi vid Michigans universitet, förklarat att Tesla har en del kostnader som äldre biltillverkare inte har. Bland annat måste Elon Musks elbilsbolag spendera pengar på nya fabriker, investeringar i automatisering och sitt eget nätverk av försäljare.

Läs även: Elon Musk: "Det är absurt att Tesla har överlevt. Absurt!"


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant