En av Samsungs reklamfilmer för Galaxy S8

Samsung lägger 100 miljarder kronor på reklam

Samsung var världens största annonsör i fjol, visar en årlig genomgång.

När reklamtidningen Adage släpper sin årliga rapport över världens 100 största marknadsförare brukar konsumentproduktsjättarna P&G eller Unilever toppa.

Men 2017 var det den sydkoreanska elektroniktillverkaren Samsung som lade mest pengar på reklam i världen, motsvarande drygt 100 miljarder kronor, visar den färska listan.

För helåret 2017 omsatte Samsung motsvarande omkring 2 000 miljarder kronor och gjorde en vinst på omkring 450 miljarder kronor.

Näst störst marknadsförare under 2017 var P&G med 94 miljarder kronor, och tredje störst L'Oréal med 76 miljarder kronor. Årets lista visar även att de kinesiska bolagen har börjat visa framfötterna. E-handelsjätten Alibaba, exempelvis, mer än fördubblade sina marknadsföringskostnader till 24 miljarder kronor.

Totalt lade de 100 bolagen på listan drygt 2 500 miljarder kronor på marknadsföring, vilket motsvarar drygt hälften av Sveriges BNP för 2017. 

47 av bolagen är amerikanska, 31 europeiska och 22 asiatiska.

Läs även: Daniel Wellington-pionjären: ”Influencer-marknadsföring funkade 2011”


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium