Lottis Sparrman, Happydress

"Relationer var den mest tongivande ingrediensen i vår resa från 1 till 100 miljoner i omsättning"

Att ha nära relationer med kollegor är ett hårt jobb som kräver mycket av alla på företaget, men vid dagens slut är det alltid värt det. Det menar Lottis Sparrman, delägare och medgrundare av Happydress AB.

Vad är egentligen meningen med livet? Den frågan fick jag ställd till mig för några år sedan. Jag insåg att jag aldrig hade besvarat den frågan sådär rakt upp och ner tidigare, men svarade utan betänketid; nära relationer.

Mina erfarenheter under de senaste åren som entreprenör är att många i min omgivning tänker att nära relationer med sin personal är lättsamt och att det sker helt naturligt utan ansträngning. Men är det en lätt väg att välja?

Jag har valt att ha nära relationer, inte bara privat, utan även i min yrkesroll. Jag och min ägarkollega har alltid varit överens om att goda relationer är väldigt viktigt. Vår filosofi är att glädje, kärlek och jävlaranamma tar en långt. För 11 år sedan när vi startade vårt företag var utmaningen att ha nära relationer i jobbet inte så stor. Vi var ett litet, tight gäng med relativt lika personligheter. Vi jobbade hårt och kände både glädje och kärlek. När någon vid den tidpunkten uttryckte att det verkade lätt att arbeta nära sin personal, kunde jag inte annat än att hålla med.

Det stora arbetet för oss kom när vi inte sysselsatte 10 personer längre utan närmare 200. 200 personer som hade olika förväntningar, personlighetstyper och olika privata situationer. Att göra alla nöjda och glada efter just deras önskningar och behov blev en omöjlighet. Att dessutom själva utsättas för den potentiella risken att bli känslomässigt påverkade av inte bara 15 personer utan av 200 kändes stundtals övermäktigt.

17 NÄTVERKET

Lottis Sparrman är delägare och medgrundare av Happydress AB (med varumärket House of Lola) som designar, tillverkar och säljer dam- och barnkläder. Företaget gick från 1 miljon kronor till 100 miljoner i omsättning på 8 år och har under åren blivit ett av Veckans Affärers superföretag.

Hon är även en av medlemmarna i 17 Nätverket som består av kvinnor som startat, ägt och drivit företag som omsätter minst 50 miljoner kronor. 
Nätverkets vision är att inspirera kvinnor med målet att lika många kvinnor som män ska äga och driva företag. 

Trots att tanken på att inte prioritera relationer lika högt kändes lockande, valde vi inte den vägen. Vi valde att fortsätta tro på att relationer var den mest tongivande ingrediensen i vår resa från 1 till 100 miljoner i omsättning.

Många gånger har jag önskat att mina känselspröt inte var så långa att de släpade i marken och att arbetet med relationer inte skulle ta så oerhört mycket tid i anspråk till att lyssna, informera, anpassa och hitta lösningar som tilltalar både personal, kunder, samarbetspartners och företag.

Det är ett hårt jobb som kräver mycket av alla på företaget, men vid dagens slut är det alltid värt det.

Vi är övertygade om att glädje, kärlek och jävlaranamma är minst lika viktigt hos ett något större företag som hos ett litet nystartat. Så svaret på frågan om det är en lätt väg att välja är: Nej. Om det är värt det? Ja.

Att verkligen få dela en annan persons resa oavsett om det är under några månader, 5 år eller en hel livstid är hur stort som helst. Det är en ynnest och för mig, uppenbarligen, meningen med livet.