ANNONS
Cécile Jourdain, produktchef på Renault Nordic.

Produktchefen om hur du lyckas internationellt: “Allt handlar om att ta risker och vara open-minded”

Som 25-åring kom franska Cécile till Sverige för att förverkliga sina drömmar om att arbeta med ekonomi och marknadsföring idag har hon tio års erfarenhet inom den tuffa bilbranschen. Här ger hon sina bästa tips för att lyckas inom ett stort internationellt företag som Renault.

Allt började med ett gediget intresse för ekonomi och marknadsföring. Idag, tio år senare arbetar hon som produktchef på ett av världens största bilföretag – Renault. Med marknadsföring som kompetensområde, i synnerhet att definiera marknadsföringsstrategi för produktsortiment, blev hon snabbt attraktiv på arbetsmarknaden. Nyligen tillbaka på jobbet efter föräldraledighet, väntar en hel del utmaningar i en allt mer föränderlig vardag inom bilindustrin.

“Det är kul att jobba med bilar just nu, många saker förändras - bland annat elektrifieringen av vårt sortiment på grund av miljöutmaningar, men våra bilar blir även mer utrustade med avancerad säkerhetsteknik, vi tar våra första steg med autonom körning, och bilarna är också mycket mer uppkopplade”, berättar Cécile Jourdain, produktchef på Renault Nordic.

Viktigt att sticka ut

Det är inte alltid helt enkelt att arbeta med marknadsföring inom ett stort företag som Renault, och utmaningarna inom bilindustrin ökar.

Som produktchef för Megane, Scenic, och framtida Clio ser jag mig själv som ambassadör för dessa fordon – så det är viktigt att sticka ut! Det är definitivt en spännande tid att arbeta inom bilindustrin och speciellt för Renault som varit en pionjär inom elbilar. Vårt produkterbjudande förändras och vi måste förklara detta för våra kunder. Men att vara produktchef inom bilindustrin betyder också att man måste hantera den industriella begränsningen och det har givetvis stor inverkan på mitt arbete”, berättar Cécile.

För att lyckas inom ett internationellt företag menar Cécile att intresset för branschen spelar stor roll, och det är viktigt att ha en positiv känsla för varumärket. Men även andra delar, som att vara flexibel, både fysiskt och i sin inställning till andra - kan spela stor roll i en framtida karriär.

“Från vad jag kan säga idag, så är det enormt viktigt att leverera och vara skarp i sitt utförande av arbetet. Renault är också en stor internationell koncern, så du bör också vara ‘mobil’ globalt om du vill förstå vad som står på spel och därmed göra karriär.”

Våga förstå andra än dig själv

Att ta ut svängarna och våga ta risker är två saker som varit avgörande i Céciles karriär. Trots framgångar i en mansdominerad bransch har det inte alltid varit helt enkelt, men hårt arbete och viljan att lära har gett henne förutsättningarna som krävs inom branschen.

“Jag har tagit risker i min karriär, till exempel att ta anställning som affärsutvecklare för Renault elbilar i Norden. Vid den tidpunkten trodde vi att EV-bildelning hade stor potential, speciellt med Renault Zoe som vi tyckte var den perfekta EV-citybilen, men ingenting hade tidigare gjorts i Norden. Jag fick börja från början, och träffade många potentiella kunder för att sälja och presentera vår idé. Vi engagerade oss även i olika projekt för ‘nya mobilitetslösningar’ och efter ett tag – tack vare ett gediget lagarbete, ledde det till lanseringen av Green Mobility, bildelning i Köpenhamn”, säger Cécile och fortsätter:

“Att ta risker har definitivt varit något viktigt för mig. När det gäller att lyckas inom ett internationellt företag handlar det om att vara open-minded och förstå även andra kulturer.”

Läs mer om Renault här