Sami Rusani

Från 'totalnörd' i Halmstad till musiker och blockkedje-entreprenör i LA: "Jag hoppade ned i kaninhålet"

Sedan i mars i fjol driver Sami Rusani blockkedjebolaget Shipchain i Los Angeles. Vägen dit har gått från Halmstad – via en karriär som rockmusiker. "Transport och logistik, en marknad som omsätter 70 000 miljarder kronor, är en perfekt tillämpning för blockkedjeteknik", säger han till Veckans Affärer.

För fyra år sedan fick Sami Rusani påhälsning i sitt hem i Sherman Oaks strax utanför Los Angeles. Det var en gammal polare från Danmark som dök upp oväntat.

"Du måste köpa Ethereum!"

Uppmaningen togs emot av en skeptisk Sami Rusani som då var helt novis på såväl kryptovalutor som på den bakomliggande blockkedjetekniken.

Än mer skeptisk blev han när hans danska vän berättade att han sålt allt han ägde för att köpa kryptovalutan.

"Nu är du helt från vettet", blev hans svar.

Men eftersom han visste att hans gamla kamrat trots allt inte var från vettet så köpte han ändå lite Ethereum. Det blev en bra affär och nyfikenheten fick honom att börja läsa på.

"Jag hoppade ned i kaninhålet och blev helt tagen av vad man kunde göra med blockkedjetekniken. Det är det coolaste som någon kommit fram med på länge."

Han fick en idé och började dra i sina kontakter, som förre vd:n för DHL, en hög chef från Thomson Reuters och ett antal experter från akademin.

För ett och halvt år sedan blev idén till ett bolag, Shipchain.

"Vår vd John Monarch, som driver en av de största distributionscentralerna i den amerikanska södern, hade gnällt över alla problem som han står inför varje dag. Då tänkte vi att transport och logistik, en marknad som omsätter 70 000 miljarder kronor, är en perfekt tillämpning för blockkedjeteknik."

Gods som försvinner, stöld eller fel i systemet, förseningar och bristande transparens är bara några av de problem som en av världens största branscher lider av menar Sami Rusani.

"Transport och logistik är ryggraden i vår ekonomi och står för 10 procent av USA:s BNP, men den har varit motstridig att anpassa sig till ny teknologi. Det finns mycket ineffektivitet i systemet, som att containrar står i hamnar utan att någon vet om det."

Sami Rusani är van vid att ta saker i egna händer när det inte sköts effektivt.
Förra gången det hände var i hans tidigare liv. I musikbranschen.

Där hamnade han när han gick från totalnörd i Halmstad till att börja spela gitarr och trummor i rockbandet Feign.

"Jag tyckte att det var roligare att koda, lära sig nya tekniska saker och sånt än att gå ut och supa som de flesta andra."

Han åkte runt i Europa och levde livet som rockstjärna men såg snabbt att de som jobbade runt banden var de som fick bäst betalt.

"Jag bestämde mig för att byta sida och själv börja boka band till spelningar."

Det blev Pure Rock Entertainment och portalen halmstadsvip.se.

"Vi samarbetade med nattklubbar, tidningen Slitz och representerade både artister och modeller. På tre månader gick vi från noll till 80 000 medlemmar tack vare en hänsynslös marknadsföring."

Det var i den vevan, för femton år sedan, han hittade ett nytt hem. I Los Angeles.

"Här ska jag vara tänkte jag när jag åkte dit på en resa med en kompis. Jag åkte hem luspank och meddelade familjen att jag sticker."

För att sprida kännedomen om Pure Rock Entertainment ytterligare anlitade de en PR-byrå, men det slutade med att de gjorde jobbet själva. Betydligt mer effektivt. Och billigare, menar Sami Rusani.

"Vi startade Professional Noismakers som ställde till med bra oväsen. Vi blev ett Inc-500-bolag."

Idag och sedan mars i fjol är det Shipchain som gäller.

"Vi körde stenhårt, jobbade 80 timmar i veckan utan lön. I januari i år tog vi in 30 miljoner dollar genom en token generation event. Vi sålde vår token, SHIP, till privata köpare men framförallt till industrispelare."

Han är noga med att påpeka att det inte rör sig om någon ny kryptovaluta utan att de i nästa steg kan användas till att köpa bolagets tjänster för. En slags förskottsbetalning med andra ord.

För pengarna har Shipchain öppnat två kontor, i ett i Greenville i South Carolina och ett marknadsföringskontor i LA där han och Brian Evans, marknadsföringschefen sitter.

"Vi har växt från noll till 40 anställda sedan i januari, mest utvecklare, och dragit igång två större pilotprojekt. Ett med Perdue, som omsätter 8 miljarder dollar per år på ekologisk kyckling och spannmål, och Casestack som levererar 1,5 miljoner containrar varje år till Amazon, Walmart och Target. Vi har signat en deal i Sverige också men tyvärr kan jag inte säga med vem ännu."

I januari 2019 lanseras en första version av Shipchains blockkedjelösning som löser två huvudsakliga problem i transport- och logistiksektorn, spårfunktion och data- och dokumenthantering.

"Det som blockkedjan har som en cloudlösning inte har är att du kan lägga till transaktioner men aldrig ta bort, så det är svårare att fejka information. Tiden för dokumenthantering, som idag till stora delar är manuell, kommer att gå att korta från tre, fyra veckor till fyra dagar. Samtidigt ökar transparensen."

Han möter många som är det som han själv var den där dagen för fyra år sedan, skeptiska, men bemöter dem med så många logiska argument han bara kan. Inte minst lyfter han fram det faktum att Shipchain genomför en rad pilotprojekt för att lära sig mer.

"En viktig del med blockkedjan är att man blir av med mellanhänder. Tekniken kommer att leda till att många branscher och bolag kommer att behöva omdefiniera sina bolag och verksamheter."

"Tåget rullar, endera hoppar du på det eller så riskerar du att bli överkörd."


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium