ANNONS
Kristian Lindqvist, ansvarig för fakturatjänster på Arvato Sverige.

5 fördelar med att outsourca din fakturahantering

Funderar du på att lägga ut din fakturahantering och låta någon annan sköta den? För att frigöra tid och resurser eller för att få till en fungerande process för att fakturera och påminna i tid? Eller vill du kanske förbättra ditt kassaflöde? Oavsett hur dina tankar går, har experterna på faktureringsföretaget Arvato, här listat fem fördelar med att lägga ut fakturahanteringen till en professionell aktör.

1. Du frigör tid. Är du ett litet bolag används förbluffande stor del av personalen till administration: lägg den tiden på att skapa värde i stället.

2. Du får förbättrat kassaflöde och ett förväntat kassaflöde. Om du behöver pengar för att satsa är det hämmande att behöva vänta på kundernas inbetalningar. När försäljningen faller ut i ett kassaflöde som går att räkna på blir det också lättare att göra prognoser.

3. Du blir av med risken. Det gör ont i magen på en företagare att inte veta om du kommer få betalt för det du säljer. Dessutom kan det bli en oförutsägbarhet i redovisningen när man bokar upp kundförluster.

Gratis webinar om tillväxt

Arvato vill hjälpa dig som företagare att växa genom att löpande erbjuda relevant kunskap genom till exempel webinar och frukostmöten.

Här kan du ta del av alla våra webinar från 2018 helt utan kostnad, allt från kunskap om GDPR och hur du kan sälja mer men få färre kreditförluster till hur du kan marknadsföra ditt företag utan marknadsbudget.

4. Din faktura får högre prioritet. Bra kunder betalar oftast i tid, men det finns också kunder som har knappt om pengar och då blir det högre prioritet på din betalning om de vet att följden blir påminnelse och sen inkasso.

5. Du kan erbjuda kunden alla olika betalsätt. Häng med i den snabba utvecklingen. Genom att anlita en fakturapartner kan du erbjuda kunden olika önskade betalsätt som till exempel autogiro eller Swish.

3 vanliga upplägg för dig som vill ha hjälp med faktureringen

Nästa steg för dig som vill hitta en bra och professionell aktör som kan hjälpa dig med fakturahanteringen, är att förstå de olika upplägg som finns på marknaden. Här är tre vanliga upplägg:

1. Fakturaadministration: Grundtjänsten när du ser över att lägga ut din hantering och du överlåter allt från skapandet av fakturan till utskick, påminnelse och betalprocess till en professionell aktör på marknaden. Du får betalt när dina kunder i sin tur betalar.

2. Fakturaköp: Hanteringen är densamma som för fakturaadministration men här säljer du dina fakturor, antingen som en batch eller löpande, och får därför betalt direkt – innan din kund betalt. Du säljer samtidigt kreditrisken, det vill säga risken att fakturan blir obetald. Det kan vara ett bra sätt att få loss pengar direkt och samtidigt slippa risken.

3. Abonnemang: En form av betalning som växer i popularitet där det skickas en månadsfaktura och det är egentligen samma funktion som antingen fakturaadministration eller fakturaköp, men det går även bra att hantera återkommande betalningar på detta sätt, som till exempel ett årsabonnemang.

Du når Arvato på 020-667 667 eller sales.se@arvato.com


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant