Amy Webb

Framtidsprofessorn: Så blir du bättre på att trendspana

Många företag gör ett uselt jobb med att förutspå vad som ska hända, hävdar Amy Webb i en intervju med Veckans Affärer. Här är framtidsprofessorns bästa metoder för att undvika att hamna i samma ”Cycle of Doom” som ledde till Blackberrys fall.

Tänk i flera tidsplan och områden samtidigt, analysera omkringliggande branscher och tänk exponentiellt, men agera med små och snabba steg – inkrementellt.

Det är nyckeln till att förutspå framtiden, enligt Amy Webb som är professor inom strategiska förutsägelser vid NYU Stern School of Business i New York samt grundare av The Future Today Institute.

Läs även: Framtidsprofessorn: I år ser vi början till slutet för smarta telefoner

Hon har tillbringat senaste 15 åren med att förutsäga framtiden åt storbolag som Chevron och Microsoft, men även amerikanska försvarsdepartementet.

Läs hela intervjun med Amy Webb på vår premiumsajt VA Insights:

  • Så undviker man att hamna i Blackberry-fällan
  • Handfasta råd för hur företag kan bli bättre på att förutspå framtiden
  • Därför är det viktigt att analysera omkringliggande branscher
  • Därför ska du lägga 5 minuters research och fatta "mikrobeslut", innan du tar det stora beslutet
     

Prova Veckans Affärer Insights gratis i 30 dagar


Är du redan prenumerant? Läs artikeln här!


Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.