Fotograf: Klarna/Press

"Explosion" av köp hos Klarna några timmar in på Black Friday - pensionärer fyndköper

Köpen ökade med 1 700 procent första timmen in på Black friday jämfört med en vanlig dag, enligt betalbolaget Klarna. "Vi är på väg mot nya rekord", säger bolagets expert på konsumentbeetenden.

Den så kallade Black friday som infaller dagen efter den amerikanska högtiden Thanksgiving, är i gång.

På senare år har även svenska butikskedjor och ehandlare hakat på trenden med reor och specialerbjudanden under Black friday.

Klarna kunde se "en explosion av köp klockan 00.00" på fredagen när butikerna släppte sina erbjudanden, säger Viveka Söderbäck, betaljättens expert på konsumentbeteende, i ett pressmeddelande.

Under första timmen av fredagen ökade köpen med 1 700 procent jämfört med en vanlig dag och med 50 procent jämfört med fjolårets Black friday, enligt Klarna.

"Vi är på väg mot nya rekord", säger Viveka Söderbäck på Klarnas egen sajt.

En intressant detalj är att de som ändrade sitt köpbeteende mest var personer över 65-åringar som jämfört med en vanlig dag gjorde 21 gånger fler köp.

”De shoppar inte mest, men det är den grupp vars beteende på Black Friday avviker mest från en genomsnittlig dag. Egentligen är det ingen överraskning då vi nyligen genomförde en undersökning som visade att nästan alla av våra användare över 75 år känner till Black Friday”, säger Viveka Söderbäck.

Som en jämförelse fördubblade 18-25-åringar "bara" sina köp jämfört med en vanlig dag.

Läs även: Hennes klimat-app ska minska konsumtionshetsen: "Det ska göra ont att shoppa"


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.