Snillebolaget som tillverkar framtidens mat utan vare sig djur eller växter – med bara lite billig solenergi, en gnutta bakterier och koldioxid

Glöm kött, grönsaker eller insekter – finska Solar Foods har hittat en helt ny proteinkälla. De är först i världen med att tillverka proteiner av bakterier, solenergi och koldioxid.

Att få maten att räcka till en allt snabbare växande befolkning är en av vår tids stora utmaningar. Detta samtidigt som vi måste dra ned på köttkonsumtionen och tillgänglig landareal för odling minskar i snabb takt.

Många innovativa idéer för att vi ska få i oss tillräckligt med proteiner på ett hållbart sätt, exempelvis genom insekter, är under utvärdering.

Det är här finska Solar Foods kommer in. Med sitt ursprung från det statliga finska forskningsinstitutet VTT och det tekniska universitetet LUT har forskarlaget utvecklat en metod för att tillverka proteiner utan vare sig djur eller grödor, en metod som de är först med i världen och som låter som science fiction.

I receptet ingår en viss typ av bakterier, som bland annat hittas i jorden, vätgas med hjälp av el från solpaneler och en liten mängd vatten, koldioxid från luften, kväve och små mängder av mineraler som kalcium, sodium, kalium och zink.

”Vi börjar med att låta bakterierna växa i en jäsningsprocess för att sedan torka det och producera något som liknar mjöl. Det är lite som att producera jäst men då låter man bakterierna leva. I vår process dör bakterierna”, säger Juha-Pekka Pitkänen, tidigare chefsforskare på finska VTT som idag har motsvarande titel på nystartade Solar Foods som ska kommersialisera tekniken.

Juha-Pekka Pitkänen

Den mjölliknande produkten kan ätas som den är men framförallt är den tänkt att användas som ingrediens i olika matvaror eller som djurfoder.

”Jämfört med traditionellt jordbruk så behöver tekniken inte en plats med rätt temperatur, rätt jordmån eller rätt fuktighet. Det ger oss möjlighet att få en helt automatiserad process som kan frigöra markyta för annan användning, exempelvis skogsplantering.”

Proteininnehållet i produkten ligger mellan 50 och 60 procent, resten är kolhydrater och fett.

”Idén är inte helt ny. På 1960-talet var det forskare bland annat på Nasa som tittade på tekniken. Skillnaden idag är att vi har solenergi som blivit så mycket mer tillgänglig och billig.”

Kostnaden för att producera beror på elpriserna men än så länge kan den nya proteinkällan inte riktigt konkurrera med importerad soja, säger Juha-Pekka Pitkänen.

”Vi kan producera för 6 euro per kilo, vilket kan jämföras med andra proteinkällor som kostar mellan 3 och 10 euro per kilo. Men priset kommer att sjunka när volymerna ökar och tekniken blir billigare.”

I slutet av innevarande år räknar han med att Solar Foods ska kunna producera cirka 1 miljon kilo per år i den nya demonstrationsanläggningen som liknar ett mindre bryggeri med ståltankar.

Totalt jobbar idag tre personer på heltid i Solar Foods och ytterligare tre personer på finska VTT och LUT är inblandande i utvecklingen.

Finansieringen kommer från VTT Ventures, riskkapital från LUT men också privat riskkapital som finska Lifeline Ventures.

”Totalt har vi tagit in 800 000 euro i en såddrunda och lånat 1,2 miljoner euro från Business Finland.”

Nu måste den nya innovativa proteinkällan godkännas av EU, en process som tar minst två år säger Juha-Pekka Pitkänen.

Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Svagaste kronan sedan 2002 - ”svårt att se vad som skulle kunna få det att vända”
  2. Lista: Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2019
  3. ”Jordens lungor” brinner rekordmycket – kan få förödande konsekvenser för klimatet
  4. Så klär du dig bäst för jobbintervjun – enligt modepsykologen
  5. Finland ska rösta för Storbritanniens räkning – när Brexit kryper närmare
  1. Oroväckande tecken: Danmarks tredje största bank betalar för att folk ska ta bolån
  2. PR-veteranen som upptäckte Greta Thunberg – och anklagades för att utnyttja hennes framgång
  3. Ny XXL-skandal – erkänner prisfusk
  4. Viktigaste faktorn till en framgångsrik start-up – enligt stjärnentreprenören som sålde sin app för 816 miljoner
  5. Möt mannen bakom Volvos Teslautmanare - ”Motorn är ointressant - designen är allt”

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.