Fotograf: Anders Lundkvist

Så blev hennes stödlinje för barn till en global rörelse – med 9000 medarbetare i 180 länder

Hyllade Jeroo Billimoria, grundare av ChildHelpline International, delar med sig av sina bästa tips för hur man startar, bygger och skalar sociala innovationer.

Jeroo Billimoria, som är född och uppvuxen i Mumbai, vet hur man skalar sociala innovationer.

Hennes idé om en stödlinje för barn har blivit en global rörelse och ChildHelpline International finns nu i mer än 180 länder.

"Jag blev förälskad i en holländsk man och flyttade till Holland. Jag tog med mig erfarenheterna från Childline India och ville bygga vidare på idén. Men jag kunde inte språket och jag kände ingen förutom min man och hans familj", berättar Jeroo Bilimoria, en av huvudtalarna på Social Innovation Summit i Malmö.

Hon tog kontakt med europeiska aktörer med samma idé, bland annat svenska Bris, och jobbade ihop med dem under ett halvår för att skapa en modell för uppskalning. Hon tog också kontakt med McKinsey och fick dem att validera modellen pro bono.

"När jag sa att vi skulle nå 100 länder var det ingen som trodde mig."

Idag jobbar 9 000 personer i verksamheten som når 50 miljoner barn varje år.

Jeroo Billimoria har också startat Aflatoun som samarbetar med globala partners för att ge social och ekonomisk utbildning till över 2 miljoner barn i 100 länder och Child and Youth Finance International där nyckeln till att bekämpa fattigdom är att tidigt lära sig hantera pengar och få förtroende, kunskap och förmåga att spendera och tjäna pengar på ett ansvarsfullt sätt. Genom åren har hon fått många fina utnämningar som exempelvis Skoll och Ashoka fellow.

Hon inspirerades stort av sin mamma som var socialarbetare och fick tidigt följa med henne till slummen i Mumbai för att ta hand om utsatta människor. När hon var tolv började hon hjälpa folk i grannskapet som inte hade bankkonton att skaffa sig sådana och när hon var 16 år startade hon sin första idéburna organisation.

1988 tog hon en masterexamen vid Tata Institute of Social Sciences och 1992 tog hon ytterligare en masterexamen vid New School for Social Research University i New York.
Idag hjälper hon andra sociala entreprenörer att skala sina idéer.

"Eftersom jag lätt blir uttråkad och börjar ändra på saker trots att de fungerar så insåg jag att jag måste ha en successionsplan och ett mindset som inte vilar på mig som person i det gör jag. Jag älskar mina team men de vet redan från början att jag kommer att lämna."

Hennes bästa råd för att skala sociala innovationer är att drömma stort, vara praktisk, lyssna på andra och sätt dem i kontakt med varandra, lämna sitt ego bakom sig och välkomna feedback.

"Om du verkligen vill skala så går det inte om du vill stå i centrum. När vi träffades för ett internationellt stormöte i ChildHelpline var det få som kände till att jag startade det, men konceptet var känt. Det var det viktiga."

Hon betonar också vikten av att ha finansieringen på plats.

"När jag startade Childline India trodde jag att passion och engagemang räckte, men efter sex månader var pengarna slut. Nu får tiden planerar jag alltid fem år framåt."