Alibabas grundare Jack Ma Fotograf: Laurent Gillieron

Alibaba slog rekord under ”singeldagen” – sålde för 280 miljarder

Alibabas försäljning nådde nya höjder under söndagen. 

Den kinesiska e-handlaren Alibaba satte nytt försäljningsrekord vid söndagens "Singles Day", även om tillväxttakten avtar. Det rapporterar Reuters.

Försäljningen under dygnet med erbjudanden uppgick till 213,5 miljarder yuan, motsvarande cirka 280 miljarder kronor.

Det innebär en ökning med 27 procent från föregående års försäljning vid "Singles Day", då ökningen i årstakt var 39 procent, och ligger i nedre delen av det spann som analytiker hade väntat sig.

"Singles Day" började i Kina som ett sorts alternativ till Alla hjärtans dag men har sedan Alibaba engagerat sig blivit ett gigantiskt försäljningstillfälle på nätet, med bland annat uppmärksammade livevents inför öppningen.

Omsättningen överstiger den totala för såväl Black Friday som Cyper Monday i USA.

Bedömare har samtidigt pekat på att rekorden i sig inte har samma inverkan på Alibabas nettovinster. Tidigare i november justerade också Alibaba ned sin helårsprognos för intäkterna med hänvisning till makroekonomiska faktorer.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.