Täby centrum i Stockholm Fotograf: Ingvar Karmhed/TT

Köpcentrumytor större än Gamla stan kan försvinna till 2025

420 000 kvadratmeter köpcentrumsyta kan försvinna i Sverige till följd av digitaliseringen och detaljhandels omvandling, skriver HUI Research i en färsk rapport.

Köpcentrumens försäljning i Sverige ökade i fjol med 0,5 procent, men prognoser visar att den börjar vika år 2021 till följd av detaljhandelns strukturomvandling och e-handelns framväxt,  skriver HUI Research i en färsk rapport framtagen i samarbete med NCSC.

Läs även: Tre decenniers tillväxtsvit bruten – köpcentrumens motor har börjat hacka

Rapporten lyfter fram två scenarier för tillväxten fram till och med 2025.  Utfallet beror på hur branschen möter de två stora utmaningarna: e-handelns framväxt och detaljhandelns strukturomvandling, skriver HUI i ett pressmeddelande om rapporten.

Scenarierna räknar med att köpcentrumsytor motsvarande 80 000 till 420 000 kvadratmeter under perioden 2017-2025 kan försvinna, exempelvis genom vakanser, konverteringar eller stängningar.

I det hårdaste scenariot kommer alltså köpcentrumytor större än Gamla stan i Stockholm att försvinna.

”Butiker i köpcentrum och handelsområden kommer tveklöst att påverkas av branschens strukturomvandling och i viss mån ersättas av andra verksamheter som till exempel restauranger, nöjen och tjänster. De aktörer som investerar i sina handelsplatser och är aktiva kommer att klara sig bäst”, säger Tobias Rönnberg, analytiker HUI Research.

Läs även: 11 butiker men värderat till 9 miljarder – så bygger Supreme upp hajpen


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant