Fotograf: Balenciaga/Crocs

Revansch för Foppatoffeln? Bolaget bakom vänder till vinst och rusar på börsen

"Foppatoffel"-bolaget Crocs slår förväntningarna och aktien rusar i New York.

Crocs, bolaget som ligger bakom den så kallade "foppatoffeln", justerade upp försäljningsprognosen och redovisade ett resultat för tredje kvartalet som slog förväntningarna. 

I den inledande handeln på New York-börsen steg aktien drygt 20 procent.

Omsättningen uppgick till 261,1 miljoner dollar jämfört med 243,3 miljoner dollar motsvarande kvartal samma år. Under samma period vändes en förlust på 2,3 miljoner dollar till en vinst på 6,5 miljoner dollar.

Crocs mest kända skor, som importerades till Sverige i mitten av 00-talet av hockey-stjärnan Peter Forsberg och därefter fick smeknamnet "Foppatoffel", blev en försäljningssuccé. Totalt har över 300 miljoner par sålts globalt, enligt tidningen Toronto Star.

Men skiftande trender, och stora osålda lager, slog hårt mot Crocs finanser.

Bolaget som börsnoterades 2006 har haft en skakig börsresa. Vid ett flertal tillfällen har aktien tappat över 20 procent under en enskild handelsdag på försämrad omsättning och försämrade utsikter.

2014 omstrukturerades bolaget vilket innebar att omkring en sjättedel av bolagets 624 butiker stängdes ned. I somras stängdes bolagets sista fabriker ned.

Året dessförinnan gick private equity-firman Blackstone in med omkring 2 miljarder kronor i bolaget för att lägga om strategin.

Därefter har bolaget bland annat försökt locka en yngre publik – och det verkar som att de till viss del lyckats.

Under förra årets Paris Fashion Week visades en foppatoffel med platå upp för vår- och sommarkollektionen 2018. Det hela var ett samarbete med det franska modehust Balenciaga.

Det ofta hånade skodonet har blivit trendigt igen, åtminstone på en ironisk nivå, skriver Business Insider.

I en undersökning där drygt 8 600 amerikanska tonåringar deltog, som gjordes av investeringsfirman Piper Jaffray, visade det sig att Crocs varumärke i år hamnade på plats 13 över de hetaste "streetwear"-skomärkena. Året innan hamnade Crocs på plats 27.

Läs även: 11 butiker men värderat till 9 miljarder – så bygger Supreme upp hajpen


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant