Gräddfil för elbilar – får köra snabbare än andra i Österrike

Vid tidpunkter med höga nivåer av luftföroreningar och på vissa sträckor ska elbilar i Österrike få köra snabbare än bilar med förbränningsmotorer, enligt ett regeringsbeslut.

Förra året sänktes hastighetsgränsen på vissa österrikiska motorvägar från 130 km/h till 100 km/h vid vissa perioder för att minska utsläppen. 

Men nu har Österrikes regering beslutat att hastighetsbegränsningen inte ska gälla elbilar – som fortfarande kommer få köra i 130 km/h under perioder med höga nivåer av luftföroreningar. Det skriver NyTeknik.

Syftet är att accelerera försäljningen av elbilar i landet, enligt elbilssajten Electrec, som skriver att beslutet omfattar 44 mil av Österrikes motorvägar.

Regeln gäller alltså bara vissa sträckor och vissa tidpunkter.

Dessutom vill Österrike, enligt Electrec, tillåta elbilar att köra i bussfiler och uppmuntra städer att erbjuda elbilar gratis parkering.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Därför blir så många inkompetenta män ledare – och så kan det förhindras
  2. Forna världsartisten går mot sitt andra stora genombrott – som vd för familjeföretaget
  3. Blågul totaldominans bland Nordens 10 hetaste aktier att köpa just nu
  4. Deppiga inköpschefer sänker börsen – Swedbank åter i fokus
  5. ”I dag handlar entreprenörsdrömmen om att bygga bättre företag – inte större”
  1. Så gick Supertalangen från idé till att sälja t-shirts med ”Skam”-citat för en kvarts miljon kronor på två veckor
  2. Då: Kickad från Ericsson – Nu: Han är bäst betalde svenske chefen någonsin
  3. Därför blir så många inkompetenta män ledare – och så kan det förhindras
  4. Listan: Börsens allra bästa köp – enligt 988 analyser
  5. Experterna förklarar: Så påverkas börsen av kronraset – och här är aktierna som gynnas mest

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.