11 butiker men värderat till 9 miljarder – så bygger Supreme upp hajpen

Med så kallade 'drops' bygger Supreme upp en svårslagen hajp, skapar ringlande köer utanför butikerna och säljer slut på sina plagg på nolltid. Såväl H&M och Louis Vuitton som riskkapitalbolagen tittar nyfiket på strategin. Men går det att balansera kredd med storlek?

Det amerikanska streetwearmärket Supreme startade 1994 som en ­skateboardbutik i New York, men har vuxit till ett globalt fenomen.

Med bara elva butiker och en egen e-handel har Supreme nått en värdering på drygt 9 miljarder kronor och kläderna bärs av såväl Kendall Jenner som Justin Bieber.

H&M är i jämförelse värt strax under 300 miljarder kronor. Men den svajande svenska klädkedjan har å andra sidan över fyrahundra gånger så många butiker.

Ett av skälen till den snabba tillväxten är så kallade 'product drops', en strategi där Supreme har varit pionjärer och antagligen den mest framgångsrika utövaren.

'Drops' innebär frekventa men små lanseringar av plagg, ofta varje vecka och i mycket begränsad upplaga.

Efter att en drop utannonserats exploderar trafiken till sajten och köerna ringlar sig långa utanför butikerna. Men först till kvarn gäller. Slutsålt? Bättre lycka nästa gång!

De senaste åren har många klädföretag runt om i världen hakat på trenden, däribland Burberry, H&M och Nike.

Läs hela analysen av fenomenet "product drops" på vår premiumsajt VA Insights:

  • Så funkar drops
  • ..och därför funkar drops
  • Så ser Supreme-formeln ut
  • Därför hakar modejättarna på
  • Hajpstrategin för andra branscher
  • Riskkapital och cred – går det att balansera?
     

Prova Veckans Affärer Insights gratis i 30 dagar


Är du redan prenumerant? Läs hela artikeln här!


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Därför blir så många inkompetenta män ledare – och så kan det förhindras
  2. Forna världsartisten går mot sitt andra stora genombrott – som vd för familjeföretaget
  3. Blågul totaldominans bland Nordens 10 hetaste aktier att köpa just nu
  4. Deppiga inköpschefer sänker börsen – Swedbank åter i fokus
  5. ”I dag handlar entreprenörsdrömmen om att bygga bättre företag – inte större”
  1. Så gick Supertalangen från idé till att sälja t-shirts med ”Skam”-citat för en kvarts miljon kronor på två veckor
  2. Då: Kickad från Ericsson – Nu: Han är bäst betalde svenske chefen någonsin
  3. Därför blir så många inkompetenta män ledare – och så kan det förhindras
  4. Listan: Börsens allra bästa köp – enligt 988 analyser
  5. Experterna förklarar: Så påverkas börsen av kronraset – och här är aktierna som gynnas mest

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.