ANNONS

Digitalisera eller dö – teamet bakom bolaget som spås bli Sveriges nästa Unicorn

Många slår sig för bröstet över sitt digitaliseringsarbete. Men ett område glöms bort: visitkorten. Det har iZwop tagit fasta på. De ser till att ditt företag inte blir en utdöende dinosaurie när alla andra går framåt.

Det finns flera exempel på företag som snabbt gått från att vara marknadsledande till att helt gå i graven eftersom de inte tog vara på digitaliseringens möjligheter – ett misstag som företag jobbar hårt för att undvika i dag. Trots det glöms oftast ett område bort i det omfattande digitaliseringsarbetet - visitkorten.

“Det är obegripligt att vi fortfarande håller på med papperslappar när allt annat är digitalt”, säger Martin Strempel, vd och grundare av företaget iZwop som erbjuder just digitala visitkort.

“Det är ett naturligt skifte och verkligen på tiden. Att till exempel regeringen använder sig av fysiska visitkort samtidigt som vi ska vara en föregångare på klimatområdet – hur går det ihop?” säger Lasse Edholm, marknadsansvarig på iZwop.

iZwop

Idén till iZwop uppstod ur frustrationen över att i dagens digitala affärsvärld behöva ha med sig fysiska visitkort. Marknadsledande och multinationella företag som life science-bolaget Bayer, försäkringsbolaget Zurich och kredithanteringsbolaget Intrum AB har redan hoppat på iZwops digitaliseringståg. Vill du också vara med på resan?

Läs mer om oss och testa lösningen här.

Han har redan revolutionerat marknaden en gång

Martin Strempel pratar om en revolution på marknaden, något som han redan varit med om. När smarta telefoner boomade startade han Sveriges första bolag som erbjöd mobilanpassade hemsidor.

“Folk sa: “Det behövs inte, man kan ju zooma!” – i dag är en mobilanpassad hemsida viktigast”, berättar Martin Strempel och fortsätter:

“Då kändes det konstigt att sälja en mobilanpassning och sedan dela ut papperslappar så vi gjorde kort som man skickade på sms. Sedan har det bara fortsatt. Nu är vi världsledande och tar in kapital för att kunna expandera mer globalt.”

Inte “bara” visitkort – ett komplett affärssystem

I dag handlar det om mer än att bara ta visitkorten från den fysiska till den digitala världen – det är ett affärssystem. Detta är också anledningen till att flera av deras kunder är stora bolag. Bolag som inte haft ett gemensamt sätt att utnyttja medarbetarnas nätverkskraft på.

“Vad är det egentligen som genererar affärer? Det är den enskilda medarbetarnas nätverk och om man kan organisera detta finns enorm potential”, säger Lasse Edholm.

Fungerar på alla enheter

iZwop är ensamma om att erbjuda digitala visitkort utan app. Istället skickas kortet direkt till mobilen där man kan välja att spara och dela det hur man vill.

"Alla undersökningar visar att nedladdningen av ännu en app är ett hinder”, förklarar Lasse Edholm.

“Det går snabbare att etablera kontakt oavsett vilken enhet du har, var i världen du befinner dig och hur vårt beteende förändras. Whatsapp finns i dag till exempel, men om fem år? Vad finns då?”

Realtidsuppdateringar sparar både pengar och miljö

Att visitkortet är digitalt öppnar upp för oändliga möjligheter. Man kan till exempel inkludera information om företaget och erbjudandet; kunden kan göra köp direkt i kortet. Dessutom uppdateras de i realtid.

“Byter du telefonnummer eller titel är det bara ett knapptryck bort, och om företaget ska byta logga behöver inte pengar och träd gå till spillo i onödan. 8 miljoner träd och 175 tusen ton koldioxid kan sparas årligen om alla går över till digitala kort”, säger Martin Strempel.

“Du tappar inte heller bort ett digitalt visitkort! Tänk vad många affärer som går åt skogen för att folk inte hittar det där visitkortet som de fick på ett mingel någon gång?” säger Lasse Edholm.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant