Isabella Löwengrip Fotograf: Lindsten/Nilsson

Hon vill bli mäktigaste kvinnan i världen – nu ska Isabella Löwengrip klona sig själv

Bloggdrottningen vill få global spridning på sitt varumärke genom att skapa digitala kloner av sig själv.

Serieentreprenör och bloggdrottning – det är full fart på Isabella Löwengrip, näringslivets mäktigaste kvinna. Och ingenting verkar kunna stoppa henne. Sverige är för litet, nu vill hon erövra världen.

"Tidigare har makt nästan setts på som lite fult. Men att jag började som fjortonåring med noll makt och under de senaste tolv åren har byggt upp en plattform där jag kan vara med och påverka gör mig otroligt stolt" berättade hon för Veckans Affärer när hon utsågs till Näringslivets mäktigaste kvinna tidigare i år.

Läs mer: Näringslivets mäktigaste kvinnor 2018: "Vi har vågat kliva fram och ta plats"

Själv uppskattar hon att hennes varumärke idag är värt totalt en halv miljard kronor. Men det är ingen anledning att stanna upp, menar Isabella Löwengrip.

"Jag håller på att peaka i Sverige just nu, så är det dags att ta det utanför landets gränser" berättar hon i Breakits podcast.

Att ta över världen med varumärket Löwengrip är mer än ett heltidsjobb. Och det räcker inte med en stab – nu har hon fullt upp med att klona sig själv.

"Jag kan inte vara överallt och därför håller vi på att ta fram digitala kloner av mig i sociala medier. Just nu sitter vi till exempel med en asiatisk, amerikansk och spansk version av mig själv."

Under de senaste 13 åren har hon samlat på sig data om alla följare som hon nu kan använda för att skapa anpassade robotversioner av sig själv i sociala medier med parallella konton.

På så sätt kan hon vara på flera ställen samtidigt.

Men allt kommer inte se likadant ut.

"Det kommer anpassas till de olika marknaderna. En klassisk frukost i Hongkong kommer inte se ut som en klassisk frukost i Paris."

När det kommer till robotens utseende ska de ursprungliga dragen efterlikna Isabellas, men ha "en twist" på olika marknader. Inga riktiga bilder kommer dock tas, utan en grafiker kommer skapa alla miljöer.

”Jag har döpt min första klon till Gabrielle. Snart ska ni få träffa henne!”, skriver hon på sin blogg och visar där upp en skiss på en potentiell klon.


Foto: Isabella Löwengrip/isabellalowengrip.se

"Det är som The Sims all over igen – Jag vill inte sluta! Hon kommer inte se ut som på bilden men det är mer för att visa vad man kan göra."

Enligt Isabella Löwengrip är sociala mediers huvudsakliga dragningskraft människors törst för inspiration. Därför kommer inte en person av kött och blod nödvändigtvis behövas i de digitala kanalerna i framtiden, utan istället en robot – som visar upp en låtsasvärld följarna hänförs av.

I början av nästa år ska den första klonen vara igång och kommer då leva Isabellas hektiska och flärdfulla liv, samtidigt som hennes fysiska jag kommer vara upptagen med att göra precis detsamma.

I och med det är hon ett steg närmre det ultimata målet:

"Jag ska bli världens mäktigaste kvinna – och jag nöjer mig inte med mindre. Inte ens plats nummer två."