Fotograf: Press

H&M-arvingens investering ligger bakom futuristisk modevisning för klädjätten

H&M-arvingen Tom Perssons portföljbolag Warpin Media har tagit fram en modevisning för klädjätten i augmented reality.

H&M fortsätter vara nyfikna på ny teknik. I slutet av oktober i New York genomförde klädjätten en modevisning i augmented reality för en kollektion i samarbete med lyxmärket Moschino.

I augmented reality (som ibland kallas förstärkt verklighet på svenska) blandas virtuella element med verkligheten, till skillnad från i den närbesläktade tekniken virtual reality som visar upp en helt och hållet digital värld.

Läs även: H&M lägger 100 miljoner på AI-skräddare

Modevisningen skedde genom det amerikanska hårdvarubolaget Magic Leaps AR-glasögon och mjukvaran var utvecklad av det svenska bolaget Warpin Media. 

Enligt Warpin Media är H&M det första klädföretaget i världen som lanserar en upplevelse på Magic Leaps plattform.

"Det här var en total modeupplevelse där du kunde kliva in i Moschinos värld. Där inne kunde du uppleva kollektionen, men också det roliga och interaktiva digitala innehållet som var kopplat till kampanjen", kommenterar Emma Ridderstad, medgrundare av Warpin Media, kampanjen i ett pressmeddelande.

En detalj i sammanhanget är att H&M-arvingen Tom Persson har investerat i Warpin Media genom investeringsbolaget Comade Sthlm, som han heläger.

Läs även: Så storsatsar H&M på att knyta samman butik och online


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant