227 dagar - så mycket har annonstiden för nybyggen ökat i Stockholm

Det senaste året har annonstiden för bostadsrätter i Stockholms kommun ökat ordentligt.

Annonstiden för nyproducerade bostadsrätter har ökat kraftigt och närmar sig nu ett år i Stockholms kommun.

Det visar statistik från bostadssajten Booli som Nyhetsbyrån Direkt tagit del av.

"Väldigt många bostäder har kommit ut på marknaden samtidigt. I kombination med en osäkerhet på marknaden och en lägre efterfrågan är det inte så konstigt att annonstiderna ökat", säger Matilda Adelborg, pressansvarig vid Booli, till Nyhetsbyrån Direkt.

Medianannonstiden för nyproducerade bostadsrätter i Stockholms kommun har stigit kraftigt de senaste åren, från runt 30 dagar i början av 2016 till hela 350 dagar nu senast i oktober, med en närmast linjär ökning det senaste året. Från oktober i fjol har annonstiden ökat med 227 dagar, eller 185 procent.

Även i Sverige har annonstiderna ökat, om än inte alls lika mycket som i Stockholm. Medianannonstiden var i oktober 194 dagar, 59 procent fler än i oktober i fjol. Man kan också notera att annonstiden planat ut runt 200 dagar sedan början av sommaren.

En längre annonstid kan betyda en trögare marknad, men annonstiderna kan också öka om det sker en förbättring efter en svag period, då tidigare osålda objekt som legat ute länge plötsligt går att sälja.

Enligt Boolis Matilda Adelborg är det är för tidigt att säga exakt hur man ska tolka de längre annonstiderna.

"Men det är absolut en trögare marknad. Vi ser också att det totala utbudet, nyproduktion plus bostäder på andrahandsmarknaden, är högt. Det finns också inflyttningsklar nyproduktion som konkurrerar med andrahandsmarknaden. För köparen finns det fler objekt att välja mellan", säger hon.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant