Kommissarie Martin Beck

Därför floppar svenska tv-tjänster trots enorma investeringar

Hundratals miljoner kronor i riskkapital har gått in – brakförluster eller konkurser har kommit ut. Så skulle man kunna sammanfatta utvecklingen för svenska digitala tv-tjänster. Veckans Affärer reder ut varför det ser ut så.

Spotify för film och tv har de ibland kallat sig, de svenska tjänsterna som har försökt bygga affärer på att sälja abonnemang för rörlig bild på nätet. Men medan musiktjänsten Spotify i år börsnoterades till ett värde av uppemot 200 miljarder kronor har de svenska digitala tv-tjänsterna sällan kunnat glädja sina ägare.

”Flera team i Sverige har haft storhetsvansinnet att försöka rita om tv-kartan, och det självförtroendet har vi nog mycket Spotify att tacka för”, säger Adam Chrigström.

Han var tidigare medieanalytiker och är numera grundare av startupbolaget Playpilot, som inte har något eget innehåll på sin plattform utan istället bygger ett lager av navigation ovanpå det befintliga streaming-utbudet.

En efter en har de svenska tv-tjänsterna fallit av eller förlorat mark.

Slaget om tekniken är delvis över. Smidig uppspelning är nu en hygienfaktor. Kriget har istället flyttat till nya fronter.

Läs hela analysen om de svenska tv-flopparna på vår premiumsajt VA Insights:

  • Därför bränner svenska tv-tjänster så mycket riskkapital
  • Konkurserna
  • Göran Perssons flopp-investering
  • Rättighetsinnehavarnas roll
  • Därför väljer svenskarna Netflix och HBO framför "lokal"-tv

 

Prova Veckans Affärer Insights gratis i 30 dagar


Är du redan prenumerant? Läs här!


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant