Fotograf: Hasse Holmberg

Så storsatsar H&M på att knyta samman butik och online

Klädjätten fortsätter integrera sina fysiska butiker med online. 

Nyligen lanserade H&M click & collect på sex nya marknader och ambitionen för nästa år är att mer än dubbla antalet marknader. Samtidigt planeras för en uppgradering av H&M Club inför en fortsatt utrullning under 2019, en utrullning som omfattar stora marknader som USA, Kanada och Ryssland. Det uppger H&M:s kommunikationsavdelning i ett mejl till Nyhetsbyrån Direkt.

Efter ett pilottest i åtta butiker i Londonområdet rullades konceptet click & collect, alltså möjligheten att hämta varor som beställts online i en H&M-butik, ut i hela Storbritannien förra hösten. Under de tre senaste veckorna har click & collect lanserats i Sverige, Spanien, Frankrike, Nederländerna, Danmark och Norge.

Att click & collect lanseras på nya marknader innebär i praktiken att H&M börjar med ett visst antal butiker för att sedan utöka beroende på vilken efterfrågan som finns på tjänsten. I exempelvis Sverige finns click & collect i dag i ett första skede i 16 H&M-butiker.

Enligt H&M är ambitionen för 2019 att lansera click & collect på minst tio ytterligare marknader, vilket skulle ge en total på minst 17 marknader.

Parallellt håller H&M på att rulla ut H&M Club där ett medlemskap innebär fri frakt och fria returer för alla onlineköpare. Nyligen adderades Italien och Belgien och därmed finns H&M Club på totalt 16 marknader. Bland dessa utgör Kina ett undantag där onlineköparna inte får fria returer.

Under det första halvåret 2019 kommer H&M Club-upplevelsen "uppgraderas" på samtliga 16 marknader, enligt kommunikationsavdelningen. Därefter, under det första halvåret, kommer den nya H&M Club lanseras i USA. Förutom USA är ambitionen att under 2019 lansera H&M Club på ytterligare minst fem marknader: Kanada, Ryssland, Mexiko, Tjeckien och Ungern.

Enligt kommunikationsavdelningen har H&M även:

  • Fortsatt rulla ut och uppgradera lösningen för att returnera varor i butik som kunden handlat online. Denna möjlighet finns nu på 15 marknader.
  • Rullat ut "Find-In-Store" på 18 marknader - en funktion där kunden kan se i vilka butiker en viss produkt i en viss storlek som de hittat online finns.
  • Rullat ut "Image Search" på 24 marknader (möjligheten att söka i H&M-sortimentet i appen genom ett foto eller bild).
  • Rullat ut "Scan & Find" på samtliga onlinemarknader. Denna funktion gör det möjligt att hitta en produkt online genom att scanna dess streckkod/QR-kod.
  • Introducerat "In-Store-Mode" av H&M-appen - en funktion där kunden kan se vilka varor som finns tillgängliga i butiken man befinner sig i. Skulle en vara inte finnas i rätt storlek kan man istället se om den finns online. "In-Store-Mode" finns hittills i Sverige och Storbritannien.

Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant