Digital serieentreprenör ska ta vällingen till USA: "Inkörsporten till enorm marknad"

Louise Fritjofsson är serieentreprenören som tog sin startup och drog till San Francisco för att ta över världen. Hör henne berätta i lunchpodden ”Min bästa idé” om hur hon nu tar vällingen till USA. "Barnmaten här i USA är riktigt, riktigt dålig", säger hon.

 

Efter att ha grundat två digitala bolag i Sverige hade hon bestämt sig. Nu skulle nästa bolag – träningsappen Vint, bli en global succé. Louise Fritjofsson packade kappsäcken för att flytta till San Francisco och ta plats mitt i entreprenörshjärtat.

Flytten gick för knappt fem år sedan och utvecklingen av Vint gick inte riktigt som planerat, bolaget finns kvar men idag med en annan inriktning. Och Louise Fritjofsson är inte längre operativ i bolaget.

”För drygt ett år sedan fick vi vårt första barn och jag upptäckte snart att barnmaten här i USA är riktigt, riktigt dålig”, säger Louise Fritjofsson.

Det blev också början på en ”soulsearching” där hon under knappt ett års tid testkörde ett tjugotal olika affärskoncept, de flesta av dem kopplade till näring och barnmat. Till slut fastnade hon för välling.

”Jag har nyligen dragit igång Bla Bla Foods där vår första produkt är just välling. En produkt som idag överhuvudtaget inte existerar på den amerikanska marknaden, men hittills har intresset varit stort.”

”Sedan kommer vi att lansera fler produkter inom barnmat, men vällingen blir inkörsporten till en enorm marknad.”

Många drömmer om att skapa en global startup med bas i USA. Berätta om hur det är?

”Det är så jättemycket jobb! Och den största utmaningen ligger faktiskt i att det är så annorlunda mot vad du tror.”

På ytan verkar den svenska och den amerikanska kulturen vara rätt lika, förklarar Louise Fritjofsson.

”Men när det handlar om konsten att bygga upp ett bolag är kulturen fundamentalt annorlunda.”

Till exempel när det gäller att utforma sin marknadsföring där detaljerna och vilka ord du använder blir otroligt viktiga.

”Det är lite som att få barn. Även om du tror att du vet vad det innebär förstår du inte på riktigt hur det är förrän det faktiskt händer!”

Lyssna till hela samtalet med Louise Fritjofsson i lunchpodden ”Min bästa idé” för att höra mer om hur det är att bygga en startup i USA. Och även för att ta del av hennes bästa råd vad du ska göra - och absolut inte göra - för att lyckas där som entreprenör.



Följ Ulf Skarins dagliga luncher på Instagram med personerna vars idéer bygger det nya näringslivet.