Fotograf: Pexels/Andreas Elgstrand

Sju av tio bolag använder personlighetstester när de rekryterar – det är helt fel väg att gå

"Se bara på Andra 'Börshajen' Farhad, Alexander Pärleros, Ishtar Touailat och Isabella Löwengrip. Ta kontroll över ditt eget narrativ innan någon annan gör det, och du har tagit makten över din karriär", menar Oliver Pechter.

Det viktiga är inte dina 3–5 års erfarenhet, förmåga att samarbeta i team eller din prestigelösa framåtanda.

Du behöver inte heller vara en AI-inriktad growth hacker som utvecklar röststyrda blockkedjelösningar för mikroinfluencers.

Och du behöver verkligen inte bygga en pretentiös app för att presentera ett interaktivt cv, spela in en gullig video eller som företag gestalta ett gäng fantasilösa värderingar genom någon typ av fyndiga akronymer, eller kräkframkallande musikalisk gestaltning.

Det är bara en sak som egentligen räknas: förmågan att berätta en bra historia. Att kunna berätta en övertygande historia om dig själv är det starkaste vapnet du har i en digitaliserad jobbmarknad i ständig förändring. Det är det som kommer ge dig fördel över dina konkurrenter, hjälpa dig att få drömjobbet och som företag att attrahera de hetaste talangerna.

Nu är det viktigare än någonsin att kunna skapa engagerande berättelser: när alla har tillgång till gratis distributionskanaler är det hur du berättar som avgör ifall någon kommer att lyssna, det som differentierar dig från alla andra.

Ta kontroll över ditt eget narrativ innan någon annan gör det, och du har tagit makten över din karriär.

Se bara på Andra ”Börshajen” Farhad, Alexander Pärleros, Ishtar Touailat och Isabella Löwengrip.

Bland svenska företag utmärker sig bland andra konsultbolaget Netlight. Jag är fortfarande inte helt säker på vad de gör, men det är svårt att glömma bort ett företag vars vd sitter på en stor plasthäst och pratar om avskaffandet av traditionella hierarkier till förmån för fågelrobotar. Netlight fortsätter att växa så det knakar varje år.

Nyckeln till att få drömanställda är att berätta en ärlig och engagerande historia om företaget, i stället för att skrämma bort sökande genom att tvinga dem ladda upp pdf:er, fylla i formulär som ingen kommer att läsa och genomföra meningslösa anlagstester.

Sju av tio svenska företag använder personlighetstester i rekryteringen, och storföretag som till exempel Ericsson tvingar ansökande att fylla i tusen formulär som varken du eller rekryterare kommer att ha någon glädje av (men så har de inte heller kommit på något coolt sedan bluetooth).

Så titta inte på Ericsson, titta på Heineken.

I stället för att sätta sin generiska öl i fokus har Heineken skapat ett tydligt och övertygande narrativ, i sin employer branding likväl som i marknadsföringen mot konsumenter – deras ständigt pågående berättelse förmedlar att här händer det saker, i stället för drick vår öl, den är jättegod och inte så smaklös som alla säger, jag lovar.

Heinekens jobbsajt Go Places utgår helt från arbetssökanden och låter employer branding-elementen följa med mellan raderna. En kort video med personligt tilltal, kombinerat med några lekfulla flervalsfrågor, och sedan Easy Apply på Linkedin – svårare än så är det inte.

Startupföretag och andra tillväxtbolag har fattat grejen för länge sedan, men det är när globala jättar av Heinekens kaliber vaknar som jobbmarknaden stöps om på riktigt – till allas fördel. 

 

Oliver Pechter är marketing manager på fintechbolaget Capcito.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant