Case: Svenska parfymuppstickare växer när jättarna tappar mark

Medan parfymjättarna tappar mark kommer tillväxten i stället från mer nischade doftvarumärken. Veckans Affärer har nosat reda på några av de mest spännande svenska uppstickarna som utmanar en konservativ bransch.

I skyltfönstret en gigantisk näsa av gips upphängd med två kedjor. På butiksdörren står det ”Perfume studio and shop”, men den som vill besöka Collect & Bottle på Östgötagatan på Södermalm i Stockholm gör bäst i att höra av sig innan för att boka en tid.

Den här parfymbutiken är ungefär så långt det går att komma från hyllorna på de stora varuhusen som svämmar över av parfymmärken som Elizabeth Arden, Boss, Calvin Klein, Dior eller Gucci.

Innanför dörren på butiken på Östgötagatan får besökaren slå sig ned framför ett långsträckt vitt bord i marmor. På bordet står ett åttiotal små flaskor uppställda innehållande lika många olika dofter. Den som besöker Collect & Bottle gör det för att skräddarsy sin egen personliga parfym, några timmar senare kliver personen ut ur butiken med en alldeles egen och unik blandning och med en etikett där man själv fått bestämma titeln på doften.

På andra sidan av det där marmorbordet brukar parfymören Tomas Hempel sitta och guida personen som kommit hit, han är grundaren av bolaget som sysslar med att skapa skräddarsydda parfymer.

”Jag har alltid på något sätt följt min näsa i livet, jag har sniffat på personer, naturen, ja det mesta som kommit i min väg”, berättar Tomas Hempel som bland annat tidigare jobbat inom film och som art director.

Läs hela caset om parfymentreprenörerna på vår premiumsajt VA Insights:

  • Därför vinner nischade aktörer mark på den globala marknaden för doft och parfym, som är värd 400 miljarder kronor årligen
  • De svenska uppstickarna
  • Intervju med Jenny Lantz, docent på Handelshögskolan i Stockholm som precis har genomfört ett större forskningsprojekt om utvecklingen inom parfymindustrin

 

Prova Veckans Affärer Insights gratis i 30 dagar


Är du redan prenumerant? Läs här!


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant