Fotograf: Hövding press

Hjälmbolaget Hövding dubblar omsättningen: "Vad vi tidigare år sålde på en månad säljer vi nu ibland på några dagar"

Tyskland, Sverige och Danmark fortsätter att vara de drivande marknaderna och bolaget stärker nu sitt fokus på England.

Hövding, som säljer uppblåsbara cykelhjälmar och som är listat på First North, sålde 19.373 "Hövdingar" under kvartalet, en ökning med 87 procent från motsvarande kvartal i fjol.

"Att september står för nästan en tredjedel av omsättningen i kvartalet är bevis på att Hövding efterfrågas under andra tider än enbart sommarmånaderna, vilket är en positiv trend inför kvartal fyra", skriver Hövding i delårsrapporten.

Nettoomsättningen växte till 29,8 miljoner kronor (14,8) medan ebitda-resultatet låg på -6,8 miljoner (-6,2). Bruttomarginalen uppgick till 20 procent (20).

"Vad vi tidigare år sålde på en månad säljer vi nu ibland på några dagar, vilket är fantastiskt. Teamet arbetar nu intensivt inför den stundande julhandeln. Historiskt har december varit årets bästa försäljningsmånad för oss på Hövding, och jag planerar för att så blir fallet även 2018", kommenterar Hövdings vd Fredrik Carling.

Tyskland, Sverige och Danmark är fortfarande de drivande marknaderna och nu har  bolaget ställt in siktet på England.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST