Hennes gravidapp har laddats ned nästan 2 miljoner gånger i Kina – nu tar hon den till Sverige

Appen ska efterlikna ”en klassisk barnmorska”.

På tjugoförsta våningen i en skyskrapa i Shanghais finansdistrikt Pudong arbetar Yinwei Chen som operativ chef för gravidappen Bonzun. Bolaget är grundat av den svenska entreprenören Bonnie Roupé som för sex år sedan flyttade till Kina från Sverige. I dag har appen enligt egen utsago laddats ned 1,9 miljoner gånger och har användare i 79 länder.

Det frenetiska tempot i Kinas största stad inspirerar Bonnie Roupé:

”Den här energin som finns i Shanghai är att likna vid när man står utanför Globen efter en konsert och alla kommer rusande mot en. Så upplever jag att det är i Shanghai hela tiden”, slår hon fast.

Bonnie Roupé

Ålder: 42 år
Gör: Grundare av och vd för gravidappen Bonzun som nyligen lanserade sin svenska version. Sedan tidigare finns appen på engelska och kinesiska och har laddats ned 1,9 miljoner gånger.
Karriär: Har bland annat jobbat på Ericsson. Grundat och sålt golftidningen Red Tee.
Bor: Har flyttat tillbaka till Sverige igen men är ofta över i Kina.
Bonzuns investerare (urval): Fredrik Wester från Paradox, designbyrån Doberman, Brummer & Partners-medgrundaren Erik Mitteregger, Pointer-grundaren Helen Wohlin Lidgard.

Tidigare har hon bland annat varit konsult och grundat och sålt en svensk golftidning. Efter att ha drabbats av havandeskapsförgiftning under sin andra graviditet fick hon idén till Bonzun. Appen beskriver hon som något som liknar ”en klassisk barnmorska”.

”Vi hjälper kvinnan med den viktigaste informationen kring vad det är som händer i hennes kropp, ger information om krämpor och om vad som är farligt att äta. Vi håller oss bara till det som är strikt evidensbaserat.”

Hon ville bygga appen i Kina där omkring 20 miljoner kvinnor blir gravida varje år. Men när hon flyttade kunde hon inte kinesiska och hon hade inget särskilt kontaktnät i landet.

Men det som är fantastiskt med Kina, säger hon, är att saker händer så fort: Eftersom alla använder chattappen Wechat kan man träffa någon på en fredag, ha möten under helgen och sedan ha kommit fram till något i början av veckan.

”I Sverige tar det månader. Man ska byta visitkort, lägga till varandra på Linkedin, mejla om när man kan ses och CC:a in någon”, säger hon.

Även startupscenen i 20-miljonersstaden är stadd i snabb förändring.

”Vad man än har för udda idé finns det utbud och efterfrågan. Det skapas väldigt många roliga bolag och bland den nya generationens entreprenörer finns många kvinnor”, säger hon.

Nyligen ändrade Kina sin enbarnspolitik till en tvåbarnspolitik. Intresset för att nå målgruppen gravida kvinnor är massivt, berättar Bonnie Roupé.

”Marknaden växer och blir större. Jag har fått vara i fred ett tag. Det har varit som ett blått hav där vi var den enda fisken. Men konkurrensen hårdnar”, säger hon.

En sak man har gjort för att sticka ut är att lyfta fram att Bonzun är grundat av en svensk mamma. I början tonades det ned.

”Vi ville vara mer lokala. Det var inte så bra. Sedan ändrade vi vår image. Vi betonade att vi är från Sverige och satte dit en svensk flagga. Det har ökat klickfrekvensen på vår nätreklam”, säger Yinwei Chen.

Bonnie Roupé fyller i:

”Kina ser Sverige som det socialistiska paradiset i norr utan problem där alla är ärliga, starka och friska. Det är stor skillnad på att vara ett svenskt företag och ett amerikanskt företag. De litar på oss och det har varit en fördel. Vår svenskhet är något som de kinesiska konkurrenterna inte kan kopiera”, säger hon.

Men Kina är ingen homogen marknad. Skillnaderna är stora mellan olika landsändar, konstaterar Yinwei Chen. I det rika Shanghai är det viktigt att varumärket är stort och känt.

I inlandet är det inte så viktigt. Om vi bjuder in en doktor dit för att tala så lyssnar gästerna på förslagen. I Shanghai tänker de: Är det en känd doktor? Vilket sjukhus kommer doktorn ifrån?”, säger hon.

Det är inte helt lätt att vara en utländsk entreprenör i Kina. Konkurrensen och företagsklimatet är hårdare i Kina än i Sverige tycker Bonnie Roupé.

”Man är tuffa mot varandra. Vi blir utsatta för hackingförsök. Nu har vi bra skydd för det. Men tittar på man IP-adresserna så ser man att de kommer från företag som ägs av en konkurrent.”

För att inte bli av med sin personal har hon sett till att Bonzuns utvecklare inte står med sina namn någonstans. Inte ens i bolagets interna dokument.

”Jag tänker hela tiden på hur jag ska skydda min personal, mitt bolag och all information”, säger hon och berättar om när hon sade upp en chef för att hon misstänkte oegentigheter:

”Samtidigt sade jag upp alla som han hade rekryterat för att inte ta några chanser. Det hade man kanske inte gjort i Sverige.”

Men under de sex år hon har varit i landet tycker hon att Kina har blivit mer öppet.

”En 20-åring från Kina, Stockholm eller Nepal är lika varandra. De har liknande värderingar och intressen, men kanske olika förutsättningar.”

Sedan en tid tillbaka har Bonnie Roupé återigen sin bas i Stockholm även om hon ofta är över i Shanghai. I somras slöts cirkeln för Bonzun när appen lanserades i Sverige.

Affärsmodellen är densamma som i Kina. Innehållet är gratis och istället är man en registrerad försäkringsförmedlare som i samarbete med ett försäkringsbolag säljer försäkringar direkt i appen.

”Försäkringsbolagen vill gärna bearbeta gravida kvinnor, men de vet inte vilka som är gravida. Men det vet ju jag, innan de ens sagt det till någon, för då laddar man ned appen”, säger hon.

Som hon ser det innebär affärsmodellen att kunderna får en bättre upplevelse än om appen varit beroende av annonser och det funnits incitament att få användarna att klicka runt så mycket som möjligt.

”Vi kan fokusera på användarupplevelsen. Det spelar ingen roll för oss om man använder appen en gång i veckan eller flera timmar varje dag. Det viktiga för oss är att man får hjälp.”

Målet härnäst är att få ut appen på fler språk än svenska, engelska och kinesiska.

”Den ska finnas på marknader där folk dör för att den inte finns”, säger Bonnie Roupé.