Klimatpositiv till varje pris – kan fler hamburgare rädda klimatet?

Att vara klimatneutral räcker inte längre. Nu är det klimatpositiv som gäller – att binda mer växthusgaser än man släpper ut. Ikea, H&M, Unilever och Max gör det redan. Men går det verkligen att rädda klimatet genom att äta mer hamburgare?

Ett av de svenska företag som menar att det redan är klimatpositivt är Max Hamburgare.

Den 5 juni i år lanserade bolaget världens första klimatpositiva burgare med budskapet ”för varje tugga du tar bidrar du till ett bättre klimat”.

Att företagen tar klimatutmaningen i egna händer är självklart positivt.

Sam­tidigt, eftersom fenomenet är nytt och det saknas en vedertagen definition för vad som får kallas klimatpositivt, är risken uppenbar att det blir mer av kommunikation och marknadsföring än effektiva åtgärder.

Läs hela vår analys av den nya heta hållbarhetstrenden på vår premiumsajt Veckans Affärer Insights:

Prova Veckans Affärer Insights gratis i 30 dagar


Är du redan prenumerant? Läs här!


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.