Jessica Löfström Fotograf: Anders Ahlgren / SvD / TT

Krönika: Entreprenörer prisas och haussas i media – men skenet kan bedra, och då känner man sig som en fejk

"Samtidigt som man tar emot folkets jubel på en scen för historiska framgångar kan man känna sig som en hycklare, när man vet vad firman har för utmaningar framför sig", menar Jessica Löfström.

Det här att framstå som en lyckad entreprenör är mäktigt och ett enormt erkännande för alla de timmar, veckor, månader och år som man slitit och kämpat dygnet. Det krävs ofta ett par riktigt bra år innan de som ansvarar för olika utmärkelser upptäcker att ett företaget är framgångsrikt. Och när en entreprenör får en utmärkelse ramlar det ofta på med fler – man hamnar i ett positivt flow där media och uppmärksamhet kommer slag i slag.

Vi entreprenörer är inte så bra på att fira de små segrarna, då vi ofta har hunnit flytta fram målet lite till. Därför är det värdefullt att vi får tillfälle att stanna upp. Det ligger nämligen i en entreprenörs DNA att ständigt vilja framåt, att aldrig vara nöjd och att ständigt flytta fram målen till tuffare och mer utmanande mål.

Det är som en besvärjelse men den är det som skiljer en entreprenör mot en icke entreprenör. Det är inte alla som stångar sig blodiga eller känner sig så uppfyllda av sin vision kring sitt företag att man blir frälst i sin egen idé och sedan försöker frälsa hela världen, i alla fall alla som kommer i ens närhet och råkar göra misstaget att fråga om företaget och dess vision.

Jag har under åren fått flera fina utmärkelser och priser. Det är fantastiskt att få ett erkännande för alla timmar och allt slit man lagt ner. Men ibland kan det vara lite pinsamt att stå i rampljuset, för efter goda år kommer ofta ett par dåliga år.

Samtidigt som man tar emot folkets jubel på en scen för historiska framgångar kan man känna sig som en hycklare, när man vet vad firman har för utmaningar framför sig... Så har det varit för mig och mitt bolag. Efter ett par riktigt bra år har det alltid kommit riktigt, riktigt dåliga år.

17 NÄTVERKET

Jessica Löfström är en av medlemmarna i 17 Nätverket som består av kvinnor som startat, ägt och drivit företag som omsätter minst 50 miljoner kronor.

Nätverkets vision är att inspirera kvinnor med målet att lika många kvinnor som män ska äga och driva företag. 

Ni som följer mig och mitt entreprenörskap har sett att utmärkelse har haglat de senaste året och nu står vi här igen i en brant nedförsbacke som vi i rask takt åkt nedför sedan i somras.

Vi har klarat tuffa motgångar tidigare. Ett 7 år långt ”krig” med en av värdens starkaste fackföreningar. En finanskris med omsättningsdropp på 60 procent från ena året till det andra och att jag som vd fick mitt första barn och i amningsdimman tappade fokus (som visserligen kom tillbaka när det andra barnet slutat amma). Sedan 2014 har vi brottats med och försökt driva opinion för att få alla att förstå hur kriminell byggsektorn är i Sverige idag och vad vi behöver göra för att få den sund igen med konkurrens på lika villkor.

Nu står vi här igen med ett par år fyllda av ärofyllda utmärkelser och artiklar och känner skammen och känslan av att vara en stor fejk när de får att företaget återigen är på väg in i en mycket tuff period.

Men ändå – vad vore livet utan denna berg- och dalbana. Vad vore livet utan utmaningar ibland större än berg? Jäkligt skönt antagligen. Men nu ser det inte ut så utan nu är det dags att återigen kavla upp ärmarna och ut och klafsa i leran tills man känner fast mark under fötterna igen.

Jessica Löfström är vd för byggbemannings- och rekryteringsföretaget ExpanderaMera.