Hjalmar Ståhlberg, vd för och medgrundare av Karma

Med 100 miljoner på fickan ska de bli världsbäst på att rädda mat

Av all mat som produceras slängs ungefär en tredjedel och att minska matsvinnet är affärsidén bakom uppmärksammade Karma. Hör grundaren och vd:n Hjalmar Ståhlberg berätta i lunchpodden ”Min bästa idé” om hur allt egentligen startade med en helt annan idé.

Alldeles nyligen tog matappen Karma in ytterligare lite drygt 100 miljoner kronor i riskkapital. Affärsidén bakom Karma är att skapa en app där restauranger och affärer kan sälja sista-minuten-mat som annars skulle kastas till kunder för halva priset.

Idag har Karma lockat runt 400 000 användare, de flesta ännu i Sverige men tjänsten finns även bland annat i England. Med det nya riskkapitalet i ryggen ska de nu rulla ut appen i övriga världen och Karma har blivit av Sveriges mest uppmärksammade sociala entreprenörer.

Men det var egentligen inte alls där det började, förklarar Hjalmar Ståhlberg, vd och en av grundarna.

”Nej, vi hade egentligen inga ’rädda världen’-ambitioner från början. Vi hade en halvbra affärsidé som handlade om att samordna rabattkuponger. Och för det tänkte vi att kläder eller mat kunde erbjuda stora möjligheter.”

Så de valde området mat och upptäckte snart att potentialen var enorm när det gällde att göra något kring vårt enorma matsvinn. Idag slängs ungefär en tredjedel världen över av fullt tjänlig mat, i länder som USA ligger den siffran på uppemot hälften.

”Då vaknade vår känsla för att också ta ett socialt ansvar och försöka göra något åt den rådande situationen.”

Så ni var rätt kommersiella från början till att bli mer sociala vartefter?

”För oss är det ingen större skillnad på att vara en ’vanlig’ eller ’social’ entreprenör. Vi skulle gärna se att fler såg ett kommersiellt värde i ett socialt case, vi tror att det finns hur mycket som helst därute där man kan göra både social nytta och samtidigt tjäna pengar. Och du kan rädda liv utan att vara ’Läkare utan gränser’ eller rädda skog utan att vara ’Rainforest foundation’.”

Är det till och med lättare att åstadkomma en rejäl förändring om du inte kommer från den sociala sektorn?

”Ja, jag tror att du ser problemet från ett annat håll. Om du till exempel skulle fråga Livsmedelsverket kring matsvinn har de säkert en massa bra idéer. Men de skulle nog inte komma på en kommersiell app som Karma.”

Lyssna till hela samtalet med Hjalmar Ståhlberg i lunchpodden ”Min bästa idé” för att höra mer om hur Karma ska bli bäst i världen på att rädda mat. Och vilka som är deras största utmaningar på vägen dit.

Följ Ulf Skarins dagliga luncher på Instagram med personerna vars idéer bygger det nya näringslivet.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Forna världsartisten går mot sitt andra stora genombrott – som vd för familjeföretaget
  2. Därför blir så många inkompetenta män ledare – och så kan det förhindras
  3. Blågul totaldominans bland Nordens 10 hetaste aktier att köpa just nu
  4. Deppiga inköpschefer sänker börsen – Swedbank åter i fokus
  5. Swedbanks interna utredning sågas från alla håll: ”Tror inte någon blev klokare”
  1. Så gick Supertalangen från idé till att sälja t-shirts med ”Skam”-citat för en kvarts miljon kronor på två veckor
  2. Bredbandsjesus träder fram 20 år efter IT-yran: ”Ikea kunde ha blivit Amazon och Ericsson ha utvecklat Whatsapp”
  3. Då: Kickad från Ericsson – Nu: Han är bäst betalde svenske chefen någonsin
  4. Listan: Börsens allra bästa köp – enligt 988 analyser
  5. Därför blir så många inkompetenta män ledare – och så kan det förhindras

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.