Ikea 2.0 skruvas ihop: Så ser möbeljättens framtidsstrategi ut efter Ingvar Kamprad

Det tog tio rekordsnabba veckor att ta fram mobilappen där kunderna kan placera ut Ikeamöbler i sitt eget hem. Det är bara en del av Ikeas satsning för att kunna fortsätta möblera världens hem. Här är Ikeas framtidsstrategi.

 Från sin bas i holländska Delft är Göran Nilsson och Michael Valds­gaard på ständig jakt efter Ikea 2.0. De lever i symbios och får pengar när de behöver.

”Jag är som en osäkrad granat. Jag hade aldrig fått göra det jag gör om inte Göran funnits. Han är en kille med lång erfarenhet och som ledningen känner sig väldigt trygg med”, säger Michael Valdsgaard, som leder Ikeas digitala transformation, på en engelska som avslöjar hans danska förflutna. 

Han är, som de flesta jag träffar under min resa i Ingvar Kamprads fotspår, en långvägare.

Under sina nitton år på Ikea har han varit allt ifrån butikschef i Burbank i Los Angeles, till ansvarig för kundrelationer globalt. Själv beskriver han sig som ”a business guy who turned digital”. Skiftet kom i slutet av 2012.

”Snälla Michael, kan du ta en titt på vad som händer i den digitala världen sa de. Kanske fick jag frågan för att jag var den chef som hade minst grått hår. Eller kanske för att jag var den mest framgångsrika. Vad vet jag.”

Året därpå såg Ikeas första digitala innovationslabb dagens ljus. Michael Valdsgaard och hans fem kolleger började undersöka allt från 3D-printing till sensorer medan resten av organisationen såg på. Med skepsis.

”De ställde sig frågande till vad vi gjorde och kunde inte relatera till det vi sysslade med. Självkörande bilar och robotar, det kändes för galet menade några. Det blev en period med mycket frustration, många bra idéer som vi inte hade möjlighet att ta hand om på ett bra sätt men också många lärdomar.”

I dag, fem år senare, är läget ett annat. Med e-handelsjättar som amerikanska Amazon och kinesiska Alibaba flåsandes i nacken har medvetenheten om en snabb transformation trängt ned i varenda cell i den jättelika organism som Ingvar Kamprad lämnat efter sig.

Läs hela caset om Ikeas framtidsstrategi på vår premiumsajt Veckans Affärer Insights

  • Så byggdes AR-appen på tio veckor
  • Därför satsar man på digitala designlabb, citybutiker, monteringsservice och resurs-effektivitet 
  • Så satsar man på e-handel
  • Ikea + Alibaba = sant?
  • Tanken bakom de nya designprinciperna

 

Prova Veckans Affärer Insights i 30 dagar


Är du redan prenumerant? Läs här!


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant