Analys: Ica:s digitala dilemma – klarar butikskungarna steget ut på nätet?

På ena sidan 1 300 fria Icahandlare. På andra sidan miljontals köpsugna nätkunder. Mellan dem står en e-handelslogistik som går tvärs emot allt det som under ett sekel gjort handlarna till kungar.

Sedan år 1917 har Icas modell med fria handlare i samverkan genomsyrat och burit bolaget. Nu befinner man sig i toppen av den svenska livsmedelsbransch­ens pyramid. 

Marknadsandelen ligger på över 50 procent, omsättningen på över 100 miljarder kronor och antalet butiker är omkring 1 300 stycken runt om i landet. Lönsamheten går inte att klaga på. För några år sedan noterade en analytiker på Carnegie att Icagruppens och handlarnas rörelsemarginal sammantaget låg drygt 50 procent högre än branschkollegornas i Europa.

År 2018 är den stora trenden i branschen e-handel. Marknaden befinner sig ännu i sin linda i Sverige, men växer snabbt. Och även där har Ica tagit på sig ledartröjan.

Förra året landade omsättningen på nätet på 1,2 miljarder kronor och i våras gick bolaget ut och meddelade att man gått om såväl andra större kedjor som nystartade digitala tjänster och blivit ­ledande i Sverige. Tillväxten på 50 procent var rejält över branschsnittet. 

Så långt ser det bra ut.

Men lyfter man blicken ovanför kvartalsrapporterna framstår det snarare som att Ica befinner sig i ett digitalt dilemma. Icas unika affärsmodell går stick i stäv med den gängse e-handelslogiken.

Läs hela analysen av om Icas digitala dilemma på vår premiumsajt Veckans Affärer Insights

  • Intervju med Ica Sveriges vd
  • Därför skapar e-handeln en lkonflikt mellan aktieägarna i Ica
  • Så vill Ica nå svarta siffror i e-handeln
  • Så rustar Ica de fysiska butikerna
  • Så påverkas konkurrensen mellan butikerna av e-handeln
     

Prova Veckans Affärer Insights i 30 dagar


Är du redan prenumerant? Läs här!


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Därför blir så många inkompetenta män ledare – och så kan det förhindras
  2. Forna världsartisten går mot sitt andra stora genombrott – som vd för familjeföretaget
  3. Blågul totaldominans bland Nordens 10 hetaste aktier att köpa just nu
  4. Deppiga inköpschefer sänker börsen – Swedbank åter i fokus
  5. ”I dag handlar entreprenörsdrömmen om att bygga bättre företag – inte större”
  1. Så gick Supertalangen från idé till att sälja t-shirts med ”Skam”-citat för en kvarts miljon kronor på två veckor
  2. Då: Kickad från Ericsson – Nu: Han är bäst betalde svenske chefen någonsin
  3. Därför blir så många inkompetenta män ledare – och så kan det förhindras
  4. Listan: Börsens allra bästa köp – enligt 988 analyser
  5. Experterna förklarar: Så påverkas börsen av kronraset – och här är aktierna som gynnas mest

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.