Analys: Ica:s digitala dilemma – klarar butikskungarna steget ut på nätet?

På ena sidan 1 300 fria Icahandlare. På andra sidan miljontals köpsugna nätkunder. Mellan dem står en e-handelslogistik som går tvärs emot allt det som under ett sekel gjort handlarna till kungar.

Sedan år 1917 har Icas modell med fria handlare i samverkan genomsyrat och burit bolaget. Nu befinner man sig i toppen av den svenska livsmedelsbransch­ens pyramid. 

Marknadsandelen ligger på över 50 procent, omsättningen på över 100 miljarder kronor och antalet butiker är omkring 1 300 stycken runt om i landet. Lönsamheten går inte att klaga på. För några år sedan noterade en analytiker på Carnegie att Icagruppens och handlarnas rörelsemarginal sammantaget låg drygt 50 procent högre än branschkollegornas i Europa.

År 2018 är den stora trenden i branschen e-handel. Marknaden befinner sig ännu i sin linda i Sverige, men växer snabbt. Och även där har Ica tagit på sig ledartröjan.

Förra året landade omsättningen på nätet på 1,2 miljarder kronor och i våras gick bolaget ut och meddelade att man gått om såväl andra större kedjor som nystartade digitala tjänster och blivit ­ledande i Sverige. Tillväxten på 50 procent var rejält över branschsnittet. 

Så långt ser det bra ut.

Men lyfter man blicken ovanför kvartalsrapporterna framstår det snarare som att Ica befinner sig i ett digitalt dilemma. Icas unika affärsmodell går stick i stäv med den gängse e-handelslogiken.

Läs hela analysen av om Icas digitala dilemma på vår premiumsajt Veckans Affärer Insights

  • Intervju med Ica Sveriges vd
  • Därför skapar e-handeln en lkonflikt mellan aktieägarna i Ica
  • Så vill Ica nå svarta siffror i e-handeln
  • Så rustar Ica de fysiska butikerna
  • Så påverkas konkurrensen mellan butikerna av e-handeln
     

Prova Veckans Affärer Insights i 30 dagar


Är du redan prenumerant? Läs här!


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant