Fotograf: Lise Åserud/NTB scanpix

Nytt försäljningsrekord: Ingvar Kamprads skapelse fortsätter att möblera världen – och så här ska Ikea 2.0 skruvas ihop

Ikea fortsätter att expandera. Men hur framtiden ut? Vi har gått på djupet med möbeljättens arv efter Ingvar Kamprad: Så här ska Ikea 2.0 skruvas ihop.

Den svenska möbeljätten Ikea ökade försäljningen med 4,5 procent till 38,8 miljarder euro, cirka 405 miljarder kronor, under det senaste räkenskapsåret som avslutades den 31 augusti.

Tillväxten inom jämförbara butiker var oförändrad medan e-handeln ökade med 31 procent. Försäljningen inom lokala valutor var upp en procent, exklusive för nya butiker.

LÄS MER: Möbeljättens framtidsstrategi: Så ska Ikea 2.0 skruvas ihop

Den omåttligt populära Billy-bokhyllan har varit en bidragande faktor. Hela 6 miljoner bokhyllor av den sorten har sålts världen över.

Ikea uppger att e-handeln numera står för fem procent av de totala intäkterna. 

Bolaget har under det gångna året vuxit e-handeln med lanseringar i Belgien, Rumänien och Malaysia. Sammantaget erbjuder man numera e-handel på 35 marknader.

Trots det har 950 miljoner besök gjorts i 422 varuhus.

Ikea fortsätter under tiden att expandera med butiker och under året har man öppnat 19 stycken. Indien och Lettland har också tillkommit som nya marknader under året. Totalt sett har Ikea 422 butiker utspridda på över 50 marknader.

Ikea satsar nu stort på digitala designlabb, citybutiker, monteringsservice och resurs-effektivitet för att Ingvar Kamprads skapelse ska fortsätta möblera världen. Veckans Affärer har gått på djupet med möbeljättens framtidsstrategi: Så här ska Ikea 2.0 skruvas ihop.
Om du inte är prenumerant ännu, hög tid att testa oss här och nu!

 


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant