ANNONS

Löfbergs säkrar kaffet för nästa generation kaffeälskare

För de allra flesta är kaffe en självklar njutning i vardagen. Samtidigt slattar svensken bort en kopp kaffe varje dag. Ett slöseri många kaffedrickare inte tänker på. Det vill kafferosteriet Löfbergs ändra på.

Sverige är ett av världens mest kaffetörstiga länder, vi dricker mer än tre koppar per person och dag. Men det slarvas en hel del med kaffet. Varje dag häller vi i snitt ut en hel kopp kaffe enligt statistik från SCB och Naturvårdsverket. Det innebär att över 300 miljoner liter kaffe går till spillo varje år, visar Löfbergs beräkningar.

”Det är naturligtvis inte hållbart. Ett onödigt slöseri med jordens resurser, inte minst med tanke på att de utmaningar som världens kaffeodlare står inför och som hotar tillgången på gott kaffe i framtiden”, säger Lars Appelqvist, vd för Löfbergs.

Med uppropet ”Drick upp det du häller upp” vill Löfbergs få fler att tänka till kring sin kaffekonsumtion. Att värdesätta varenda droppe, och säkra kaffet för nästa generation kaffeälskare.

Om Löfbergs

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Här jobbar 385 kaffeälskare verksamma i norra Europa och Kanada, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Företaget omsätter 1,9 miljarder kronor och är en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe.

Läs mer här!

Lätt att göra rätt

Gott kaffe är nämligen ingen självklarhet när klimatet förändras och allt färre unga ser en framtid som kaffeodlare. Till år 2050 riskerar kaffeproduktionen att halveras, en utveckling som Löfbergs vill motverka. Det gör man bland annat genom att köpa kaffe från certifierade odlingar.

”Vi är en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe, och idag har hela vårt sortiment en hållbarhetsmärkning. Ett sätt att göra det lätt för konsumenten att välja ett hållbart kaffe”, säger Lars Appelqvist.

Av och för nästa generation

Klimatförändringarna påverkar miljontals kaffeodlare över hela världen. När vädret växlar snabbare blir skördarna mer osäkra. Sämre förutsättningar innebär att allt färre unga människor väljer att försörja sig som kaffeodlare.

”Därför har vi startat initiativet Next Generation Coffee där vi genom utbildning och direkt handel förbättrar utvecklingsmöjligheterna för unga kaffebönder. Samtidigt säkrar vi tillgången på gott kaffe för kommande generationer”, säger Lars Appelqvist.

Emilio Gonzales i Antioquia i nordvästra Colombia är en av deltagarna i Löfbergs satsning. Han har bland annat fått lära sig mer om hållbara odlingsmetoder, att driva upp egna kaffeplantor och använda nya sorters kaffeträd som klarar klimatförändringarna bättre.

”Jag har utvecklats och ser ljust på framtiden. Nu vill jag köpa mer mark så att jag kan odla mer kaffe”, säger Emilio Gonzales.

Blir man nyfiken på hur Emilios bönor smakar ska man hålla utkik efter Löfbergs nya Next Generation Colombia Brazil Dark Roast. Ett mörkrostat och välbalanserat kaffe med toner av mörk choklad. Ett kaffe av och för nästa generation kaffeälskare.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant