Deras startup låter influencers sälja kurser på nätet

Skillbreak vill bidra med unika läroupplevelser. 

Matilda Hannäs och Lina Johansson har en vision om att få startupen Skillbreak att bli Europas ledande plattform för läroupplevelser utöver det vanliga.

Här ska olika profiler ha möjligheten att dela med sig av sin expertis inom respektive område och driva kurserna från sina egna hem, ateljéer och verkstäder.

"Idén är att hjälpa influencers bli kursledare och tvärtom – kursledare bli influencers. Vi hoppas de starka profilerna ska driva trafik till sajten", säger bolagets medgrundare och vd Matilda Hannäs till Di Digital.

Förhoppningen är att tjänsten ska bidra med att skapa nya jobb och yrkesfärdigheter. Men också bevara kultur och traditioner.

Nu siktar Matilda Hannäs och Lina Johansson på att ta in riskkapital. Än så länge är Propel Capital på Sting ombord, däremot är inte första investeringsrundan klar ännu.

"Vi ska ta in 3-5 miljoner kronor de närmaste månaderna för att marknadsföra bolaget. Det gäller främst i Sverige, men kanske även i Storbritannien nästa år", säger Matilda Hannäs.