Fotograf: Afound/Press

Ladda upp en bild och köp sen stilen – så ska H&M:s e-handel växa

H&M:s nysatsning Afound satsar på bildsökteknik för att få kunderna att handla kläder i mobilen.

E-handeln är H&M:s framtidshopp just nu. Medan den butikstunga klädjätten har fått se försäljningen vika i sina traditionella kanaler har handeln online vuxit kraftigt. 

I den senaste kvartalsrapporten missade H&M på de flesta punkter men kunde redovisa en onlinetillväxt på 32 procent.

Ett led i H&M:s satsning på förnyelse är nya koncept. Ett av dem är Afound, en sorts fyndlåda för märkeskläder där klädkedjan ska både online och i fysiska butiker ska erbjuda kläder från utvalda premiumvarumärken till rabatterade priser. I mitten av juni öppnade den första butiken i Stockholm.

Nu hakar Afound på en av de hetaste trenderna inom e-handeln just nu: Bildsökningar.

2007 började exempelvis den brittiska mode-e-handlaren Asos hjälpa kunderna att hitta kläder med bildsök. Samma år hade H&M ut rullat bildsök för sitt huvudvarumärke på 13 marknader.

Afounds tjänst heter 'Find your style'. Med den kan kunden ta en bild eller ladda upp en skärmbild från exempelvis Instagram och få den matchad med liknande kläder ur Afounds sortiment.

Kläderna, skorna eller accessoarerna kan sedan läggas i en inspirationsmapp eller handlas i kassan.

”Vi vill alltid överraska våra kunder och erbjuda dem nya sätt att utveckla sin personliga stil", säger Sara Eriksson, Fashion Director på Afound i ett pressmeddelande.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant