H&M pekas ut som en av de lönsamma kedjorna i HUI:s rapport, som visar att en stor del av detaljhandlarna i Sverige har det tufft.

Var tredje butikskedja olönsam – och lika många går åt fel håll

Medan e-handlare som Nakd och Apotea växer så det knakar under lönsamhet går det tuffare för butikskedjorna. En tredjedel är olönsamma och lika många har en vikande omsättningsutveckling, visar HUI Researchs nya kartläggning.

En tredjedel av Sveriges butikskedjor hade en negativ rörelsemarginal under 2017 och ytterligare en tredjedel presenterade en vikande omsättningsutveckling.

Det visar en ny rapport från HUI Research som summerar helåret för drygt 80 av Sveriges största detaljhandelsbolag.

Optiker, lågpriskedjor och klädkedjor har högst lönsamhet, skriver HUI Research som pekar ut Synoptik, Lager 157 och H&M som exempel.

De som ökar sin försäljning mest är optiker igen, samt lågpriskedjor, såsom Synsam och Dollarstore.

När det gäller e-handeln är lönsamheten fortsatt lägre än butikskedjornas, skriver HUI Research.  Men omsättningen växer kraftigt.

Vissa aktörer, såsom Jollyroom, Nakd och Apotea kombinerar dessutom en tillväxt på vöer 50 procent med lönsamhet.

– Handelns strukturomvandling syns väldigt tydligt i årets upplaga av Butikskedjornas Utveckling & Nyckeltal. Samtidigt som aktörer som NA-KD, Jollyroom och Apotea växer kraftfullt och med lönsamhet uppvisar en av tre butikskedjor negativa rörelsemarginaler, kommenterar Tobias Rönnberg, analytiker HUI Research.

En annan kartläggning från HUI Research kom nyligen fram till att e-handeln har slagit mot sällanköpshandeln i butikskedjorna (exempelvis kläder och elektronik) vilket länge har fungerat som en "motor" för köpcentrumen i Sverige.

Förra året visade sällanköpshandeln i köpcentrum minusttillväxt för första gången sedan mätningarna inleddes i slutet av 80-talet.

Läs mer: Tre decenniers tillväxtsvit bruten – köpcentrumens motor har börjat hacka


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant