KRÖNIKA: ”Vi befinner oss i en ny era, med förändrade konsumentbeteenden där hotellindustrin kämpar för att hålla takten”

Instagramvänlig inredning och vinylspelare på rummet räcker inte längre. Livsstilshotellen måste tänka om för att behålla sina gäster, menar Johan Åkesson, trendanalytiker på innovationsbyrån Sprillo.

Minikedjan Ace har sedan millennieskiftet gått i bräschen för vad ett samtida livsstilshotell ska vara. Omsusad cocktailbar, laptophäng, vinylspelare på rummet, personal som ”uttrycker subkulturell tillhörighet i kläder och attityd”, dj:er i vartenda hörn. Ja, ni fattar.

Men när bokningspersonalen mejlar över ett tiosidigt kontrakt som ska printas, skrivas under, skannas och skickas tillbaka, börjar jag undra vems livsstil hotellet egentligen tilltalar? Krav på en deposition tre månader i förväg, och ett lika långt separat kontrakt för bokning av mötesrum, gör det hela för krångligt för min ”livsstil”.

I mitt andra browserfönster, hos en av de stora bokningssajterna, är samma hotell tillgängligt till lägre nattpris, med kostnadsfri avbokning och utan besvärlig kontraktsskrivning. Jag googlar runt i kvarteret och hittar ett häftigare mötesrum tvärs över gatan för halva priset, ett knapptryck bort.

Vi befinner oss i en ny era, med förändrade konsumentbeteenden och -preferenser, där hotellindustrin kämpar för att hålla takten. Airbnb:s speedade framfart liksom en bubblande utveckling av samboenden för technomader ritar delvis om spelplanen, samtidigt som den typiska hotellgästen i dag är någon annan än för bara femton år sedan.

Om det tidigare var välbemedlade weekend­resenärer som sökte sig till de så kallade livsstilshotellen, är det i dag ofta yngre småföretagare som väljer ”blending” som ledord framför ”work-life balance” – alltså jakten på en tillfällig boupplevelse som tillåter ett flytande beteende mellan jobb och privatliv. När som helst i veckan. Denna dagens gäst ställer krav på smidighet i alla led och interaktioner med hotellet, det får inte vara krångligare än – eller ens så annorlunda från – att bo hemma.

Det räcker inte längre för ett hotell att positionera sig som coolt, det måste också vara smart.

Jättarna kämpar på, Marriot bygger kedjan Moxy, Accor Hotels startar Jo & Joe. I Stockholm öppnar nya hotell i rasande takt. Konceptualiserade hela vägen ut i kuddfodralen.

Inredningsvarumärket och butikskedjan West Elm kommer under hösten att öppna sitt första hotell i USA, nästa år öppnar klockvarumärket Shinola ett i Detroit, året därpå ska gymkedjan Equinox öppna sitt första i New York.

Vem som i slutändan sätter det vinnande konceptet återstår att se, men klart är att en påklistrad ambience, en repig Princevinyl och Instagramvänliga möbler inte räcker när backoffice sköts som vore telefaxen årets julklapp.

Jag skulle satsa alla mina sparade, förvisso numera ogiltiga, femkronor på att följande fem punkter blir avgörande:

Data: Hotellen måste lära sig mer om varenda gästs specifika preferenser för att optimera varje enskild upplevelse.

Hälsa: Från minibaren till samarbeten med utvalda gym i kvarteret och lånekläder i repan – ett fullvärdigt hälsoprogram kommer att förväntas.

Smart buy: Kärnerbjudandet (övernattning) såväl som alla kringtjänster (mat och dryck, mötesrum med mer) måste vara vässat och genomtänkt, till ett vettigt pris. En felprissättning någonstans i erbjudandepaletten kan påverka upplevelsen av hela varumärket.

Lokalt: Personalen ska ha totalkoll på det senaste i kvarteret eller staden. Att lyfta upp hyperlokala samarbetspartner och erbjuda gäster koll på kvarterets utveckling är en USP.

Äkthet: Att tvätta lakan och handdukar var­annan dag räddar inte planeten, hotell måste drivas av riktiga visioner och leva sitt varumärke fullt ut. Coolwashing och greenwashing genomskådas snabbt.  


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.