Fotograf: Ryan/Flickr

Ut med färgämnen, in med tillväxt – McDonald's nya giv

Hälsotrenden sätter spår i McDonald's tillväxt. Nu aviserar kedjan att färgämnen och konserveringsmedel ska fasas ut från burgarna i USA.

Andra kvartalet i år missade McDonald's analytikernas förväntningar och redovisade en försäljningstillväxt på 2,6 procent.

Genom att ta bort konserveringsmedel och färgämnen från sina hamburgare vill McDonald's återfå tillväxten i USA, skriver Bloomberg.

Bland annat ska kalciumpropionat och natriumbensoat nu bort. Totalt påverkas två tredjedelar av kedjans burgarutbud i USA.

"Kunderna börjar ställa högre krav på att verkligen veta vad som finns i deras mat", sade kedjans USA-chef Chris Kempczinski under onsdagen enligt Bloomberg.

Enligt honom blir kostnaden för McDonald's "minimala" och innebär inte heller några prishöjningar för kunden.

Sedan den nya vd:n Steve Easterbrook tog över 2015 har McDonald's gradvis "städat" upp menyn. 2016 försvan exempelvis glykossirapen från brödet.

Men det är ingen lätt sak för McDonald's att byta ingredienser eftersom logistikkedjan är komplex, skriver Bloomberg. Med 37 000 restauranger runtom i världen, varav 14 000 i USA, innebär även små förändringar flera års arbete.

Läs även: McDonald's storsatsar i Norden - öppnar 200 nya restauranger


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant