Täby Centrum i Stockholm Fotograf: Ingvar Karmhed/TT

Tre decenniers tillväxtsvit bruten – köpcentrumens motor har börjat hacka

Den starka e-handeln har slagit mot köpcentrumens "motor" i Sverige, skriver HUI Research i en kartläggning.

För köpcentrumen har sällanköpsvaruhandeln (bland annat kläder och elektronik) allt sedan mätningarna inleddes i slutet av 80-talet varit motorn som har bidragit till nya etableringar.

Men nu har den motorn dock börjat hacka. Den slutsatsen drar HUI Research i en ny kartläggning som pekar ut digitaliseringen, ökad konkurrens och ett förändrat konsumentbeteende som bovet i dramat.

Förra året visade sällanköpshandeln i köpcentrum minusttillväxt. Istället är det exempelvis dagligvaror och restauranger som gör att tillväxten för köpcentrum ändå landar på 0,3 procent, skriver HUI Research som noterar ett e-handeln stog för en "synnerlig stor andel" av sällanköpsvaruhandelns tillväxt i Sverige förra året.

Så kallade handelsområden går det dock bättre för, även när det gäller sällanköpshandeln. Dessa växte med 4,3 procent under 2017

HUI Research skiljer på köpcentrum och handelsområden. De förra är ofta inglasade, medan i de senare är butikerna ofta separerade från varandra och kunderna måste transportera sig utomhus mellan dem.

”Köpcentrumen befinner sig mitt i detaljhandelns strukturomvandling medan handelsområdena än så länge påverkats i liten utsträckning. Branscher som är tongivande i handelsområden, exempelvis livsmedel, möbler och byggmaterial, växer dock kraftigt på nätet. Detta innebär att vi framöver förväntar oss en lägre tillväxt även i handelsområdena”, säger Tobias Rönnberg, analytiker HUI Research.

Läs även: Butiken får hjul i Ikeas framtidsvision


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant