Fotograf: TT

Därför byter Dunkin' Donuts namn - till bara Dunkin'

Dunkin' Donuts fick sitt namn för nästan 70 år sedan. Men nu är det dags att byta, för att signalera ett bredare fokus, meddelar företaget.

I somras gick Dunkin' Donuts svenska franchiseföretag i konkurs vilket innebar att fem butiker och två "butiker i butiker" fick bomma igen.

Men i USA har kedjan, som fick sitt namn 1950, över 9 000 butiker.

Men nu ska munkspecialisten byta namn,

Från och med januari nästa år ska Dunkin' Donuts börja kalla sig för bara Dunkin' i butikerna, på förpackningarna och på sina sociala medier.

Enligt Dunkin' själva står drycker för 60 procent av försäljningen i USA. Med namnbytet vill man positionera sig som ett företag som fokuserar på kaffe, te och annan mat än bara munkar, skriver New York Times.

Det nya namnet återspeglar dessutom bolagets slogan: "America Runs on Dunkin’".

"Vårt nya varumärke är en av många saker vi gör för att modernisera Dunkin'-upplevelsen", sade vd:n David Hoffman i ett uttalande under tisdagen.

Men trots namnbytet kommer man inte att sluta med munkarna, sade vd:n dessutom.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST