Svenske disruptive-experten: Apple är som Alcatraz – och så kan Samsung få "fångarna" att vilja fly

Apple har blivit vår tids Alcatraz där kunderna blir inlåsta, trots att banbrytande innovationer som Iphone lyser med sin frånvaro efter att Steve Jobs gick bort.

Det räcker med att Samsung gör en produkt som påminner om Apple för att några ”fångar” ska fly och det kan uppstå en kedjeeffekt där hela ”fängelset” till slut får stängas ned. Det hävdar disruptive-experten Stefan Engeseth.

Två viktiga saker talar inte till Apples fördel just nu.

Det ena handlar om en övergripande trend där varumärkens betydelse håller på att försvinna och ”leverans” är det enda som gäller.

Det andra, som också går in i det första, är att Apples slutna affärsmodell blir allt svårare att försvara i takt med att riktigt tunga innovationer som Iphone har lyst med sin frånvaro sedan Apple-legendaren Steve Jobs gick bort i cancer 2011.

Det hävdar föreläsaren och managementförfattaren Stefan Engeseth.

Han har bland annat studerat hajars utveckling under 420 miljoner år på Jorden och utvecklat en så kallad Sharkonomics-teori samt skrivit en bok på temat som är tryckt i flera länder, ”Sharkonomics: How to Attack Market Leaders.”

Teorin går ut på att företag måste bete sig lika aggressivt som hajar för inte riskera att bli uppätna av disruptiva krafter som ligger och lurar under ”ytan”.

Bakom teorin ligger också att Stefan Engeseth har ägnat ett kvarts sekel av sitt liv åt att fundera över varumärken.

I samband med ett besök vid en AI-konferens i Silicon Valley i San Francisco där han också tog en avstickare till legendariska fängelset Alcatraz slog det honom att fängelser har klara likheter med Apples slutna affärsmodell där kunderna med produkter som ”bara funkar” inte blir tillräckligt tekniskt kunniga för att bli fria att gå över till en öppen värld.

”Apple fungerar som en körskola där du bara lär dig att köra Apples bilar.”

Då Alcatraz var aktivt 1934-1963 lyckades endast tre fångar fly och vissa menar att det gjorde att fängelset stängdes ned.

”Apple har blivit vår tids Alcatraz där det skulle kunna räcka med att tre inbitna kunder ”flyr” för att man skulle kunna få börja stänga ned hela ”fängelset.”

Resonemanget lyder att modellen som bygger på kundlojalitet fungerade då Apple kom med banbrytande innovationer, men att Apple numera släpper produkter som är fem gångar dyrare än vad de är värda och man får "anlita en detektiv för att upptäcka skillnaden mellan en ny modell och föregångaren”.

”Det talas om Apple-produkter före och efter Steve Jobs. Så Apple gör en moonwalk fast baklänges då man inte längre hänger med i teknikutvecklingen.”

Stefan Engeseth hävdar också att i en värld där varumärken blir allt mindre viktiga då konkurrenten bara är ett klick bort kommer kunderna – även trogna Apple-kunder – att bli alltmer illojala.

Med tanke på att han själv har använt Apple-produkter sedan 1984 är han noga med att understryka att det inte handlar om någon personlig vendetta mot Apple, utan rollen som disruptive-expert.

Stefen Engeseth menar nämligen att Apples svaga affärsmodell ger ett ypperligt tillfälle för en konkurrent som Samsung att attackera hårt.

Lösningen ligger dock inte i att försöka konkurrera ut Apple med vassare produkter.

Långt smartare är att plocka in strategisk kompetens som vet hur man vinner över kunder genom att få dem att ändra på sitt beteendemönster.

”Med nuvarande strategi skulle Samsung behöva göra produkterna 100 gånger bättre för att få över trogna Apple-kunder. Och med tanke på att dagens kameror och skärmar är minst lika bra som våra egna ögon är det ingen idé att grotta ned sig i Forskning- och Utveckling, FoU. Den tiden är förbi.”


Stefan Engeseth

Förutom att gå från renodlad ingenjörskonst till att bredda kompetensen och exempelvis attackera sociala mediekanaler skulle mycket också vara vunnet om Samsung använde sin starka ingenjörskonst till att skapa produkter som fungerar som en slags ”brygga” mellan Samsung och Apple genom att Apple-användare känner igen funktioner.

Apple kan i sin tur försöka bemöta hotet genom att börja lyssna lika noga på kunderna som den gången man hotades av konkurs.

”Steve Jobs arbetade upp mycket kunskap, men då Apple undan för undan har tappat den kunskapen blir det lätt man i stället intar ett auktoritärt ledarskap. Men det stora problemet med ett sådant ledarskap är att kunderna lär sig att Apple bara visar lojalitet då företaget går dåligt.”

Stefan Engeseth menar också att det är först då man har förbundit alla punkter som det tydligt går att se hur konsumtionsmönstren är på väg att förändras på ett radikalt sätt, där kunden inte kommer att vara lojal mot varumärken, utan endast kvaliteten på ”leveransen”.

Då han vid dragningar presenterar sina teorier händer det ofta att varumärkesbyråer eller varumärkesavdelningar hos olika företag går i taket.

”Det beror på att de flesta av dagens företag är strukturerade efter en verklighet som är på väg att försvinna.”

Resonemanget lyder också att bara Samsung lär sig den nya verkligheten snabbare än Apple har den sydkoreanska bjässen goda möjligheter att vinna över Apple-kunder som har fått vänja sig vid allt svagare leveranser.

”Samsung kan aldrig vinna slaget på Apples villkor, utan man måste man titta på det som håller på att ske under ytan och ändra spelreglerna till sin fördel. Lyckas Samsung bara få till en dialog med Apple-användarna kan man göra av med deras ”fotboja.”

Likt hur forne Microsoft-vd:n Steve Ballmer fick miljontals hatare då han liknade Linux vid cancer och inte såg någon annan utväg än öppna sig för Open Source kommer Apple till slut att inte ha något annat val än att gå samma väg, enligt Stefan Engeseth.

”Ger sig inte Apple in i öppna världen är risken stor att bolaget förlorar sin marknadsledande position och får finna sig i att verka under helt andra villkor. Apple måste förstå att det är hajar man konkurrerar med - inte delfiner.”

 


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant