Hoppa till innehållet

Green tech-bolaget Charge amps laddar för miljarden

Sedan hon klev av vd- posten tidigare i år fokuserar Charlotte Eisner på att locka de stora biltillverkarna till laddbolaget Charge amps kundlista.
”Vi ska bli det första tillverkande enhörningsföretaget i Sverige”, säger hon i en intervju med Di.

”Fordonsflottans elektrifiering innebär den största förändringen sedan pc:n och internet”, säger Charlotte Eisner, ansvarig för affärsutveckling på laddbolaget Charge amps.
”Fordonsflottans elektrifiering innebär den största förändringen sedan pc:n och internet”, säger Charlotte Eisner, ansvarig för affärsutveckling på laddbolaget Charge amps.Bild: Hampus Andersson
Laddkabeln banar väg för Charge Amps.
Laddkabeln banar väg för Charge Amps.Bild: Hampus Andersson

”Charge Amps, vilket otroligt spännande och intressant tillväxtföretag! En hållbar och för världen helt nödvändig affärsidé, drivna medarbetare och ett engagemang och en målmedvetenhet som kommer förändra världen.”

Så twittrade centerns partiledare Annie Lööf i september förra året efter ett besök på green tech-bolaget Charge amps huvudkontor på Gustaf III:s boulevard i Solna, norr om Stockholm.

Onekligen har det lilla företaget med sina industridesignade laddsladdar och väggboxar för elbilar rönt uppmärksamhet sedan starten 2012, inte minst från politiskt håll.
Förutom Annie Lööf har energiminister Ibrahim Baylan (S) fotats framför bolagets laddboxar och efter en resa till Nederländerna med en näringslivsdelegation finns även EU- och handelsminister Ann Linde i kontaktboken.

”För vår del är det jätteviktigt att ha en öppen dialog med politikerna. För både planeten och vår bransch är det viktigt att de fattar rätt beslut”, kommenterar Charlotte Eisner politikerkänningarna.

Fram till februari i år var Charlotte Eisner vd för Charge amps. Då tog Pontus Frohde över vd-rollen och Charlotte Eisner titulerar sig numera affärsutvecklare.

”Man ska göra det man är bäst på. I det här skedet behöver vi en vd som kan bygga bolaget starkt i nästa fas. Min styrka är att driva marknaden och skapa stora internationella affärer”, kommenterar hon rollbytet.

Bolaget har kunder i 30 länder. Bland dem märks fastighetsägare, bildelskoncernen Mekonomen, ett antal energibolag och de stora elgrossisterna.
Men Charlotte Eisners nya roll innebär att jaga de riktigt stora affärerna. I den här världen innebär det biltillverkarna. Än så länge finns Charge amps som tillvalsprodukt hos bland annat Mitsubishi. Charlotte Eisner låter dock ana att intresse finns hos fler.

”Men än kan vi inte kommunicera någonting i frågan”, säger hon.

Förutom biltillverkare och fastighetsägare ser Charlotte Eisner energilagringsindustrin som en framtida samarbetspartner.

”Vi har en lång lista på saker vi vill göra. Det kommer dels inifrån, dels i våra möten med kunder. Framtidens energimarknad kommer ju att se helt annorlunda ut och där är energilagring en viktig pusselbit. Vår del i det är att hantera elbilsladdningen smidigt, snabbt och effektivt”, säger hon.

2015 omsatte bolaget 10,5 miljoner kronor, vilket det nådde med svarta siffror på nedersta raden. Så har det varit alltsedan starten 2012.

”Vi är inte bara ett techbolag med en idé utan vi bygger ett industriföretag som producerar grejer. Då är total kontroll en förutsättning för att klara snabb tillväxt. Därför for vi inte i väg och plockade in en massa riskkapital utan tvingade oss själva att utveckla ett tryggt och sunt bolag som tjänade pengar. Genom att sälja produkterna får vi också riktig feedback från marknaden”, säger Charlotte Eisner.

Charge amps har ännu inte publicerat årsbokslut för 2016, men Charlotte Eisner indikerar att det var ett år av tunga investeringar och strukturkostnader och tillägger:
”Det jag kan säga är att det är en kraftig tillväxt i marknaden och i Charge amps. Det är också roligt att kunna säga att vi i första kvartalet i år tog order på större belopp än hela 2016.”

Målet är att bli det första svenska tillverkande startupbolaget att nå enhörningsstatus, vilket innebär en värdering på 1 miljard dollar, motsvarande knappt 9 miljarder kronor.

”Vi har bevisat att vi kan växa och är allt annat än naiva. Men när det blir beror i hög utsträckning på hur modiga politikerna runt om i världen är i sitt ledarskap”, säger Charlotte Eisner.

Skillnaden i antal laddbara fordon mellan Norge och Sverige är ett exempel. Tack vare belöningssystem så rullar det i Norge uppskattningsvis 150.000 laddbara fordon medan Sverige ligger på mer blygsamma 30.000.

”Vi är redo, bilindustrin är redo. 2019 kommer det att finnas fler laddbara bilmodeller att välja än fossildrivna. Politikerna måste bara se till att det är genomförbart”, säger Charlotte Eisner.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera