Fotograf: Anders Lundkvist

Den motvilliga riskkapitalisten: ”Mina bästa investeringar har gett sju gånger pengarna”

Amerikanska affärsängeln Suzanne Biegel jobbar för att fler investerare ska sätta på sig genusglasögon. 

”Du skulle kunna bli en riktigt bra riskkapitalist med din bakgrund”, sade Suzanne Biegels pappa, som själv jobbat i branschen, till sin dotter.

”Jag gillar inte riskkapitalister. Alla är män, de har ett stort ego och de är inte som jag”, svarade hon och tänkte att hon dessutom inte hade de kvalifikationer som krävdes eller visste tillräckligt mycket om yrket.

Hon gjorde som många andra kvinnor gör, valde bort sig själv – ”self-selected out” som hon uttrycker det på engelska.

”Det är precis därför du ska bli riskkapitalist. Branschen behöver människor som du”, svarade hennes pappa.

Han fick rätt. Idag är Suzanne Biegel, född och uppväxt i New York, en framgångsrik riskkapitalist samt konsult i den egna firman Catalyst at Large. Hon har också varit med och finansierat en rad finansiella nätverk för kvinnor, som exempelvis Toniic, och har just nu satt tänderna i att sätta upp världens första genussmarta investeringskonferens i London i november.

Men det finns en förhistoria. Den börjar på IBM. Där fick Suzanne Biegel ganska snart möjligheten att jobba i en startup som finansierats av datorjätten.

”Det var 1984, pre-internet, och bolaget jag jobbade med var pionjärer inom onlinetjänster för en rad områden som exempelvis shopping och utbildning. Jag var ung och blev deras ansikte utåt kring det som kallades ny media”, säger hon när vi ses under hennes besök i den svenska huvudstaden.

Efter fem år lämnade hon IT-jätten för att börja jobba med edtech. Först i en ”väldigt grabbig” startup och därefter tillsammans med en tjejkompis som drev ett framgångsrikt e-learningföretag.

”Vi var sju kvinnor i ett litet rum, men vi växte snabbt och jag blev hennes affärspartner. Det blev en otrolig resa, att bygga kulturen med en stor portion mångfald och vara pionjärer på området. Slutligen sålde vi bolaget till holländska Wolters Kluwer.”

Prislappen gav Suzanne Biegel nya möjligheter. Hon visste att hon inte ville tillbaka till storföretagen, men vad hon ville i stället var mer oklart.

”Jag hade haft en framgångsrik resa som entreprenör och jag insåg att jag skulle ta pengarna och investera i andra kvinnliga entreprenörer med bra idéer. Många hade redan hört av sig och ville få min syn på deras idéer.”

Då, runt millennieskiftet, insåg hon inte hur utsvultna kvinnliga entreprenörer verkligen var men när hon började se sig omkring såg hon vidden av problemet.

”Jag såg alla dessa kvinnor med fantastiska idéer, både high tech och low tech. De hade samma upplevelser att berätta om från möten med finansiärer – kom tillbaka när du varit lönsam i tre år, kom tillbaka när du har en historik att visa upp. Entreprenörerna kom inte vidare.”

Suzanne Biegel hade bestämt sig. Hon skulle bli ängelinvesterare med fokus på kvinnor och verksamheter inom det sociala och miljön. I samma veva startade hon också konsultföretaget Catalyst at Large, en plattform för att få de stora placerarna att investera med genusglasögonen på. 

”Att se på en portfölj med dessa glasögon behöver inte betyda att pengar måste flyttas från en tillgångsklass till en annan eller från en investering till en annan. Det kan bara handla om att ställa nya frågor, se nya mönster och sätta ett värde på kvinnor i alla delar av värdekedjan.”

Enligt Suzanne Biegel går futtiga 2,2 procent av riskkapitalet i USA till kvinnliga entreprenörer och färre än 8 procent av alla partner i amerikanska riskkapitalfirmor är kvinnor.

”Var man än tittar så finns det så mycket medveten och omedveten partiskhet i riskkapitalsektorn. I impact investing, där jag befinner mig sedan sju år tillbaka, ser det lite bättre ut. Men inte så mycket.”

I dag består hennes privata portfölj av 16 bolag och 14 fonder. Inte alla bolag i hennes portfölj har kvinnliga grundare, men många av dem.

”Jag tittar på hela värdekedjan. Det kan vara grundaren, det kan vara ledningsgruppen, leverantörer eller kunder. Data visar att mixade team når högre resultat än team med bara ett kön, så jag är för jämlikhet. Trots att jag är en sådan feminist.”

Hon har också investerat i banker, något hon säger att hon aldrig trodde att hon skulle göra.

”New Resource Bank, en av världens mest hållbara banker. All utlåning går till social impact-verksamheter och non-profit. Det andra är Cornerstone Capital, Erika Karps bygge. Jag är en stor fan av henne och jag sitter med i en av hennes rådgivningskommittéer som täcker genusinvesteringar.”

Suzanne Biegel menar att om målet är att förändra det finansiella systemet finns det två vägar att gå, endera jobba med systemet som det ser ut idag eller investera i disruptarna.

”Enligt min filosofi behöver man göra båda.”

Trots allt ser hon ett trendbrott vad gäller fokus på kvinnliga entreprenörer, både hos män och kvinnor. Att vc-profiler som amerikanska Marc Cuban börjat titta på sin portfölj med genusglasögon hjälper också till, menar Suzanne Biegel.

”Han har insett att även om han inte letat efter kvinnliga entreprenörer så är det de som utvecklats bäst.”

Själv har hon också varit framgångsrik i sina placeringar, såväl finansiellt som när det gäller att påverka samhället.

”Jag har gjort en del exits. Mina bästa investeringar i ängelportföljen har gett fem gånger pengarna och i vc-portföljen sju gånger pengarna. I snitt ligger det runt två till tre gånger pengarna. Sedan har du bomberna, men de kanske har varit framgångsrika på ett annat plan. Inte minst för att jag lärt mig något av dem.”

En sak hon lärt sig längs vägen är att lån ofta kan vara ett bättre verktyg än ägande.

”Vissa bolag kanske aldrig kommer att kunna göra en framgångsrik exit utan vad de behöver är flexibla lån. Om de har ett dåligt kvartal kan jag, till skillnad från en bank, ge dem anstånd med räntebetalningarna. Eller så kan jag göra som i den chokladverksamhet jag har i portföljen och gillar jättemycket, få räntan utbetald i choklad.”

I Suzanne Biegels portfölj:

Apolitical.co
Världens första peer-to-peer plattform för att hjälpa statliga tjänstemän att hitta idéer, experter och partner som de behöver för att lösa samhällsutmaningar.
 
Harry Specters
Med mål att producera en fantastiskt god choklad samtidigt som de ger arbetstillfällen till unga med autism.
 
Let’s Be Frank
Producerar varmkorv med kött från enbart gräsätande kossor från lokala bönder i Kalifornien.
 
New Resource Bank
Affärs- och konsumentbank för människor som leder vägen mot en mer hållbar värld.
 
What’s Good Studios
Östafrikas ledande digitala content-studio, baserad i Nairobi.