Hoppa till innehållet

H&M öppnar ny outlet-butik

Klädjätten H&M öppnar en outlet i den tyska staden Wolfsburg, det skriver den tyska sajten Textil Wirtschaft.

Bild: TT

H&M HM B +0,05%Dagens utveckling har den senaste tiden haft svårt att nå sina mål vad gäller försäljning och lönsamhet, men har trots det kallats "ett av världens bästa bolag" av hotellmagnaten Peter Stordalen. En stor utmaning för klädjätten har varit att öka försäljningen via e-handel.

Men det finns andra sätt att sälja kläder på. Den 15 november slås dörrarna upp för den första H&M-outleten i Tyskland. Det är en förhållandevis liten butik på 185 kvadratmeter

"I denna butik erbjuder vi våra kunder en innovativ och unik shoppingupplevelse: de senaste trenderna och de kan köpas med upp till 70 procents rabatt på det vanliga priset", säger H&M:s Tysklandschef Thorsten Mindermann, enligt Textil Wirtschaft.

Det är en så kallad pop up-butik och hur länge den kommer vara öppen är inte klart, men ägaren för Designer Outlets i Wolfsburg är mycket nöjd.

"Vi är väldigt glada. I våra kundundersökningar är H&M alltid i toppgruppen som ett drömmärke", säger centrumchef Michael Ernst.

H&M har sedan tidigare outlet-butiker i bland annat i Danmark och USA.

Innehåll från XledgerAnnons

Experten: Så gör du hållbarhet till en fördel mot konkurrenterna

Marie Löfgren är operativ chef hos molntjänsten Xledger.
Marie Löfgren är operativ chef hos molntjänsten Xledger.

Krav på hållbarhet kan verka stressigt, svårt – och dyrt.

Men det går att vända det till en dörröppnare för nya affärer.

– I många upphandlingar, framför allt från det offentliga, finns det redan idag fokus att kunna redovisa sitt fotavtryck på klimatet, säger Marie Löfgren, operativ chef hos molntjänsten Xledger.

EXTERN LÄNK: Insikter om hela din verksamhet – i realtid 

EU har som mål att man senast till år 2050 ska vara klimatneutralt. Längs vägen kommer kraven på EU-länderna, och i företagen, att skärpas. Redan vid årsskiftet infördes Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD, en gemensam standard för hållbarhetsrapportering. I nuläget gäller den endast stora företag, men till 2027 kommer även mindre bolag att omfattas.

– Det viktiga är att man förstår att direktiven kommer bli alltmer konkreta och kräva alltmer detaljerad rapportering. I slutändan hamnar den uppgiften hos en ekonomiavdelning som ska navigera i en komplicerad process. Jag kan förstå att man blir orolig när något helt nytt ska sjösättas, säger Marie Löfgren och fortsätter: 

– Samtidigt, när vi fick GDPR var det också mycket oro och folk tyckte det var väldigt okonkret, men efter ett tag hittade företagen lämpliga sätt för att hantera det. Jag är övertygad om att det blir samma sak här.

I Xledgers molnbaserade affärssystem har man redan inlett arbetet med att underlätta för företagen att redogöra för sitt hållbarhetsarbete, exempelvis transporter och förbrukning. Underlaget för denna rapportering ligger redan nu i Xledgers system. Till sin hjälp har man haft ett pilotprojekt med utvalda företag.

– Många gör ju redan idag någon typ av miljörapportering och har strukturer kring detta. Många företag har också datan som behövs för underlag i framtiden, exempelvis om man åker tåg eller bil på affärsresor. Utifrån det kan man beräkna klimatavtryck. Skillnaden framöver är att rapporteringen kommer bli lika för alla, säger Marie.

Vad säger kunderna som är med i projektet?

– Intresset är enormt stort. De största har verksamheterna sedan tidigare rapporterat kring hållbarhet i sin årsredovisning enligt tidigare regler, men i år ersätts det av CSRD-direktivet. Där ser vi att man är angelägen att komma igång.

Marie understryker vikten av att man som leverantör av affärssystem är lyhörd mot kundernas behov – särskilt när lagstiftningen skärps:

– Där är vi snabbfotade och har en teknisk struktur för att bygga och applicera nya saker i systemet. Det är också helt naturligt för oss att ha med kunderna i processen, det är ju de som ska använda systemet i sin vardag, säger hon och fortsätter:

– Nu kommer vi leverera uppdateringar för att kunna föra in den här typen av data på rätt sätt enligt de krav som kommer. Exempelvis kommer vi hämta in uppgifter från tredjepartskällor som kopplas direkt mot kontogrupp och leverantör som underlag för beräkning.  

Att tidigt satsa på kvalitativ rapportering kring hållbarhet blir en konkurrensfördel, menar Marie: 

– Det kommer vara affärsskapande på det sättet att företag har en skyldighet att redovisa de här sakerna, man måste påvisa att man är hållbar när man lämnar en offert. Kan man inte göra det så får man inte uppdraget och det blir kostsamt i längden.

EXTERN LÄNK: Få allt i ett system – så funkar Xledger 

 

Mer från Xledger

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Xledger och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera