Fotograf: Milad Abedi

Anrika skrädderiet Götrichs nya ägare räknar med tredubblad omsättning – och delar med sig av sina bästa stiltips

13 000 kronor i stället för 36 000 kronor för en skräddarsydd kostym blev effekten när ett gäng Savile Row-bankers köpte Götrich förra året.

Hur gifter man ett skrädderi som Götrich med anor från 1730 med den nya världen?

Den frågan arbetar tre bankers, en entreprenör och en moderedaktör för fullt med sedan de köpte Götrich Skrädderifirma AB i december av änkan efter skräddarpatriarken Christer Götrich.

Förutom bankerskarriären är kvintettens gemensamma nämnare ett stort intresse och passion för hur man klär sig snyggt och stilrent.

”Jag ägnar kvällar och helger åt Götrich. Det är ett litet företag med tre anställda som vi försöker återskapa till det blomstrande skrädderi det en gång var”, säger delägaren Joakim Hartzell.

Han var ingen klassisk Handelsstudent utan konsumerade musik, gastronomi och estetik i drivor innan han började arbeta som managementkonsult vid Capgemini, därefter Ernst & Young och sedan landade på Nordea Markets där han i dag arbetar med handel av värdepapper.

Allt började för tio år sedan då Joakim Hartzell beställde en skräddarsydd kostym vid snabbväxande skrädderiet Cad & The Dandy på Savile Row i London.

Där hade skrädderierna ända sedan 1980-talet brottats med att locka yngre målgrupper och Cad & The Dandy var en udda fågel i det att startades av två bankers – James Sleater och Ian Meiers – som använt avgångsvederlaget efter finanskrisen som grundplåt.

I dag är det Englands största skrädderi, och tillsammans med Joakim Hartzell, Simon Berg och Erik Mannby är Sleater och Meiers också nya delägare i Götrich.

Sedan köpet stod klart i december har kvintetten hunnit stöpa om stora delar av verksamheten. Det innebär bland annat att Götrich lyckats pressa startpriset för en tvådelad skräddarskydd kostym från 36 000 kronor till 13 000 kronor.

Den prispressen har bland annat blivit möjlig genom att man tar mått, konstruerar mönster samt utför provningar i Sverige, medan man via Cad & The Dandy utför mycket av det tidskrävande sömnadsarbetet samt hakar på stora bulkinköp av tyger med lägre inköpskostnad som följd.

”Det tar cirka 60 timmar att sy en kostym och genom att vår modell drar nytta av hela värdekedjan hos våra kollegor i England från inköp till produktion lägger vi bara 10-15 procent av sömnaden här i Stockholm. 

Nya affärsmodellen innebär också att kunden betalar vid beställning i stället för som tidigare vid leverans.

”Det är klart att trogna kunder kan reagera, men min upplevelse är ändå att 95 procent av kunderna har förstått och köper modellen eftersom kostymen blir betydligt billigare och slutprodukten i princip densamma.”

I samband med övertagandet befann sig i Götrich i ett sluttande plan med allt färre kunder och en omsättning på ynka 700 000 kronor per år. Joakim Hartzell håller med om att det kan vara knepigt att ta över ett familjeföretag där mycket sitter i väggarna, men fick en stabil kundbas och ett starkt varumärke med i köpet.

Likt resan som har gjorts med exempelvis Skultuna gäller det att hålla kvar sina rötter och det man är känd för och kombinera det med det nya. I vår bransch är Stenströms och Oscar Jacobson exempel på bolag som har lyckats göra det på ett bra sätt.”

Köpeskillingen är hemlig, men siktet är inställt på att tredubbla omsättningen i år och därefter gasa ytterligare.

”Vi ser nya skoaffärer uppstå i Stockholm där många par kostar mer än 10 000 kronor och vi ser staden som en undernyttjad marknad för en verksamhet som vår.”

I en digitaliserad värld där alltfler kan skrika ut sitt budskap anser Joakim Hartzell att ett anrikt bolag som Götrich har lättare att nå igenom bruset och som bevis på det fått 3 000 Instagram-följare på några månader.

”Skräddarsydda kläder som håller länge når igenom bruset, men skulle vår nya modell där vi mixar det gamla med det nya inte uppskattas av kunderna får vi helt enkelt börja fundera över andra metoder.”

Här är Joakim Hartzells bästa stiltips

1. Var noga med passformen
Vikten kan varierat, men hur kläderna sitter påverkas också av sluttningen på axlarna, hur armar hänger och om huvudet hålls rakt eller framåtlutat.

2. Tänk på helheten
Många reflekterar inte över vilka skor som passar till en byxa eller vikten av att hålla dem välputsade, medan den sortens subtila signaler har stark emotionell koppling för andra.

3. Keep it simple
Är du inte intresserad av din garderob kan det vara bra att hålla det enkelt eller ta hjälp från någon som vet. Börja med en marinblå och en mörkgrå välsittande kostym samt vita och ljusblå skjortor.

4. Undvik svart kostym
I kostymens hemland England tillverkas traditionellt inget annat än högtidsplagg i svart. Dessutom riskerar svart att få dig att se blek ut. Den som vill vara extra vågad kan exempelvis prova randiga kostymer eller kostymer med flanellstruktur.

 


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant