KRÖNIKA: Företag kämpar med att nå ut med sina budskap, men sociala plattformar behöver dialoger – inte monologer

Varje dag scrollar vi igenom nittio meter text och bild på Facebook och Instagram. De som lyckas nå fram med sitt reklambudskap satsar på dialog. Det menar Karin Winther, producent och digital strateg på Winther Wonderland.

Att skrolla igenom mobilflödet känns ofta som underhållningens motsvarighet till Tinder: utbudet är så enormt att det krävs något riktigt speciellt för att få dig att haja till.

När det kommer till sociala plattformar beskrivs inlägget som får dig att stanna upp som en ”thumb stopper”, en tumstoppare. Någonting som engagerar dig så pass mycket att du slutar skrolla och börjar bry dig. Samtidigt är det en uppgift som blir knepigare för allt fler.

Företag och organisationer har svårt att nå ut med sitt budskap i den enorma konkurrens som råder, parallellt med att konsumenter minskar sina sajtbesök till förmån för sociala plattformar, där oförutsägbara algoritmförändringar råder.

Enligt Kat Hahn, kreativ strateg på Facebook och Instagrams Creative Shop i London, skrollar vi varje dag igenom över nittio meter innehåll på bara dessa två plattformar.

För konsumenter är det en guldsits: det har aldrig funnit så mycket roligt och bra innehåll, samtidigt har det aldrig funnits så många röster som slåss om vår uppmärksamhet – ofta utan att ha förstått poängen med sociala medier.

Emotionellt beräknande storytelling, klickbeten och framkrystade influencersamarbeten har nu skapat en motreaktion. När flödet svämmar över av innehåll som skriker för att få vår uppmärksamhet resulterar det i stället i att vi blir blasé. Konsumenter tröttnar på irrelevant reklam, som vi ändå kan välja bort med hjälp av adblocker, och marknadsföring där avsändaren enbart fokuserar på envägskommunikation.

Som ett resultat av att man bombarderas med ointressant marknadsföring har vi inte bara slutat bry oss – vi har utvecklat en välvässad förmåga att utkristallisera det genuina från det tillgjorda. Och i en tid när flödet i din telefon fylls av irrelevant innehåll växer sig längtan efter autenticitet och dialog allt starkare. Siffror från den globala rapporten ”Authentic brands” från kommunikationsbyrån Cohn & Wolfe understryker den här attitydförändringen: 

Hela 88 procent av svenskarna menar att deras attityd mot ett varumärke påverkas av huruvida det är autentiskt eller inte och endast 5–7 procent upplever varumärken som öppna och ärliga.

För att skapa relevant digital kommunikation i dag måste fokus ligga på publiken och deras behov. Det gäller att skapa innehåll som fyller en funktion, snarare än att störa deras flöden med information som de varken vill ha eller letar efter. Det finns många spännande exempel på företag som lyckats med att skapa helt rätt innehåll för sin publik, och på kuppen har byggt enorma följarskaror.

Att följa Netflix är som att ha en kompis som är fullproppad med bra tips på tv-serier och filmer. Klädkedjan Asos, som senaste året ökat sin försäljning med 34 procent, är också vassa på att förstå vilket innehåll deras målgrupp faktiskt vill ha. De levererar snygg och lekfull mode­inspiration till sina i skrivande stund 6,4 miljoner Instagramföljare. Vid sidan av det välrattade huvudkontot driver de också @asseenonme, som bygger på följarnas egna bilder iklädda Asos produkter. Bilderna postas med plaggets artikelnummer, om du skulle vara köpsugen.

En viktig detalj som ofta glöms bort är att sociala plattformar är just det: sociala. Hela syftet är dialog, inte monolog. Därför är det helt naturligt att vi som konsumenter förväntar oss uppmärksamhet från varumärken. För ärligt talat: precis som på en dejt hatar vi väl alla den där självupptagna person, som bara pratar om sig själv.   

Karin Winther är producent och digital strateg på det egna konsultbolaget Winther Wonderland.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.