Fotograf: Pixnio

Coca-Cola hoppar på senaste hälsotrenden – ska sälja kombucha

Läskjätten breddar verksamheten ytterligare.

Härom veckan kom nyheten om att Coca-Cola förvärvar brittiska kaffekedjan Costa, med nästan 4000 butiker, och härom dagen kunde vi läsa om att bolaget vill satsa på en dryck innehållande cannabis.

LÄS ÄVEN: Håller läskbranschen på att dö ut? Här är siffrorna som gör att Coca-Cola och andra jättar nu måste tänka om helt

Nu kommer nyheten om att läskjätten hoppar på det senaste inom hälsodrycker: kombucha.

Coca-Cola fortsätter nämligen att förvärva bolag, och har nu tecknat avtal om att köpa australiensiska Organic & Raw Trading Co, som satsar stort på just kombucha med det egna märket Mojo Beverages.

Kombucha är en fermenterad dryck som görs av te. Den har sitt ursprung i Asien, och har på senare tid blivit alltmer uppmärksammad i sociala medier där den ofta framställs som en hälsodryck.

Det har även blivit populärt bland användare på Instagram att lägga upp bilder på sina egna försök till fermentering av den trendiga drycken. 

View this post on Instagram

The flavoring station.

A post shared by GUT. GUT. (@gutgut___) on

Kombucha uppges vara den snabbast växande dryckestypen i Australien.

Inga finansiella detaljer anges i affären mellan Coca-Cola och Organic & Raw Trading Co, men affären är ytterligare ett exempel på hur Coca-Cola satsar på andra typer av drycker än klassisk läsk på en alltmer hälsomedveten marknad.

LÄS ÄVEN: Läsken ratas – kan bubbelvatten bli Pepsis räddning?


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.