Fotograf: Pressbild Renée Voltaire

Renée Voltaire: Våga lyssna och lita på magen

Jag kallar magkänslan ”min andra hjärna” och har under åren lärt mig förstå när den eller min ”riktiga” hjärna ska användas för att fatta det bästa beslutet, skriver hälsokostentreprenören Renée Voltaire i en gästkrönika.

”Va, driver du hela företaget på magkänsla?!”

Den reaktionen fick jag från en journalist när jag berättade om vikten av att våga lita på just sin magkänsla. Och att faktiskt våga lyssna när den talar till en även om det inte alltid är uppenbart rationellt där och då.

Med detta framstod jag helt uppenbart inte som någon driftig och duglig kvinnlig entreprenör, utan mer som en flummig brud. 

Som om jag inte hade någon analytisk och logisk förmåga alls, utan mest fattade beslut hipp som happ – till på köpet inom en redan så småflummig bransch som hälsosam och hållbar mat, långt innan någon ens pratade i dessa termer. Riktigt flummigt, alltså.

Magkänsla är enligt min mening summan av det man upplever, reflekterar och konkluderar. Jag kallar den ”min andra hjärna” och jag har under åren lärt mig förstå när den eller min ”riktiga” hjärna ska användas och när de ska komma överens, för att fatta det bästa beslutet.

Att fatta beslut var något som skulle göras på ett möte jag var på nyligen, där det bjöds på vita småfrallor med skinka och ost samt kaffe eller te. För mig är det ett mysterium att man bjuder på den sortens mat i ett viktigt möte, när alla ska vara på alerten för att fatta viktiga beslut. Jag ratade såklart både mackan och kaffet varefter jag blev utpekad som annorlunda och allmänt småförnäm.

Men jag vill ogärna vara en bitter moralkärring, utan är hellre en glad rebell.

Och glädjande nog blir vi allt fler som inte äter kött eller dricker mjölk av hälso- eller religiösa skäl, med omtanke för våra djur och vår planet eller just bara för att kunna vara extra klar i knoppen då det verkligen behövs. För så enkelt är det faktiskt.

Ända sedan starten har mitt företag strävat efter att förbättra världen med kniv och gaffel, så jag började naturligtvis tidigt att servera helt växtbaserade måltider och snacks. Hur konstigt vore det inte om en kollega skulle äta en köttbit under ett lunchmöte med en potentiell kund?

Visst, man kan tycka jag drar det väl långt men jag strävar efter att jag och mina kollegor lever som vi lär. Vad man gör på fritiden är en helt annan sak, men på arbetstid representerar man företaget.

Numera är det lyckligtvis allt lättare att vara ett företag som förespråkar grön mat då nästan alla är medvetna om köttets påverkan på vår planet. I somras läste jag en artikel om företaget Wework, som beslutat att alla representationer och alla företagsevent ska vara helt köttfria, för att minska klimatpåverkan. Heja! Ju fler som hänger på desto bättre för världen och bättre för magen.

Sedan kan man ju såklart tycka att mina ungdomsidoler Morrissey och Neil Young går för långt när de kräver stängda korvserveringar på arenorna världen över, men det är väl som med de flesta viktiga skiften: man måste dra det lite för långt för att det ska hända något. Och just detta är viktigt.

Äntligen börjar också allt fler förstå vikten av att ha ordning i magen. Det kommer fler och fler studier kring våra stackars tarmar, vår kämpande bakterieflora och vikten av att äta rätt slags mat för att få bättre energi och därigenom undvika sjukdomar. Man blir vad man äter i den ena ”hjärnan” och agerar därefter med den andra hjärnan helt enkelt. Eller var det tvärtom?

När kan man då lita på magen, gå på känsla och sin intuition och när bör man förhålla sig till en frågeställning mer rationellt och logiskt? Ibland vet man helt enkelt inte svaret. Det är när det handlar om att antingen minimera risk eller tvärtom våga ta risker som jag använder mig av min allra mest pålitliga magkänsla.

För mig är det givet att alltid våga lyssna och lita på magen samt att ta ansvar för att ge den de bästa förutsättningarna. För att vara en bra ledare, för att orka så pass mycket som jag ändå gör och för att fatta beslut.

Om inte för annat så är livet är för kort för att inte äta gott och för långt för att inte äta hållbart.

Renée Voltaire är grundare av hälsokostföretaget med samma namn och är en av medlemmarna i 17-nätverket för kvinnor med företag som omsätter minst 50 miljoner kronor per år.